5/5 Nya klasskamrater

Ja, nu har det gått några dagar på den här veckan också och jag fick två nya i klassen i måndags, de stannar båda i två veckor. En kvinna från Österrike, 62 år, och en man från Tyskland, +65. De är båda trevliga och pratar mycket så det är faktiskt riktigt roligt. Tänk vad jag får vara med om, träffa så här mycket olika människor, det gillar jag, även om jag inte gillar alla som personer är det roligt ändå. Det märks att det börjar bli sommar för det är mycket fler elever nu på skolan, en del stannar 1 vecka, andra ett par månader. Det ordnas också mycket fler aktiviteter för oss elever. Jag kan ju inte gå på allt eftersom jag är här så länge men igår var jag på en matlagningskväll hemma hos en kvinna som skolan brukar använda, även för logi.

Vilket gäng! Ett gift par från England, hon hade aldrig läst italienska innan så hon hittade på lite och använde händerna. Han hade däremot läst i massa år men hade en lärare (italienska) som var minst sagt oorganiserad och använde eleverna för att prata om sina egna problem, så han kunde inte mycket han heller. En kvinna från Tyskland, kunde ingenting och sa nästan inget heller. Kvinnan från Österrike från min klass, hon kan rätt bra och så jag som kan ungefär som hon. Kvinnan vi var hemma hos, Valeria, var en liten pigg pensionär som älskade att laga mat, prata och skämta, hon hade ett hesrossligt rökarskratt som vi hörde mycket av denna kvällen. Hon var verkligen rolig, bjöd på sig själv men drev även med oss. Hon härmade också ungdomar som visar sina Calvin Klein kalsonger med byxorna nerdragna. Vi fick göra pasta, en kycklingrätt och zuppa inglese till eftterrätt. Det var inget avancerat men kul. 



Här ser ni hur liten och energisk hon var.

Drutt vill ju ha fler bilder från minisemestern så ni andra får stå ut med det ett tag till

Här är vi "bara" på 1600 meters höjd efter att vi varit på platån, men nu gick det uppåt igen. Här var väldigt stenigt men utsikten gick ju inte att klaga på

Även här växte det blommor, inte så mycket krokus utan här var det violer, både lila och gula, hade jag inte sett förut.


Vi hade inte jättemycket bensin kvar och det var ju inte precis tätt mellan mackarna här uppe. I de flesta pumparna gick inte att använda kort, vilket det brukar att göra här annars, men vi hade tagit ut pengar men nu skulle vi bara hitta bensin också. Det gjorde vi i den här staden och kunde sedan fortsätta lugnt igen. Hade varit lite jobbigt med soppatorsk i bergen.

 

Nu är vi tillbaka i Morro d´Alba och baren vi satt vi ibland med både familj och vänner för två år sedan. Det var också här Drutt blev tagen av polisen för att han parkerade fel en kväll och körde några meter där man tydligen ine fick köra på kvällen men på dagen gick det bra.


Restaurangen Dal Mago har numera en reklambil


En sista bild bara för att Marche är ett så vackert område i Italien, lite av en favorit

Kommentarer
Postat av: Danne

Det första jag kommer att tänka på är "Ångbagaren"... mer säger jag inte ;)

2011-05-05 @ 17:58:07
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Drutt

??? No fattar, Danne.



Angående kvinnan som ni var hemma hos, använde de verkligen henne till logi??, låter obekvämt.

Blir sugen när ni pratar mat, minns hur det var i Bologna när vi lagade mat.

Återigen... det var en fantastisk dag uppe i bergen, trots dimma och snö.



Ha det.

2011-05-08 @ 23:04:47
Postat av: Drutt

??? No fattar, Danne.



Angående kvinnan som ni var hemma hos, använde de verkligen henne till logi??, låter obekvämt.

Blir sugen när ni pratar mat, minns hur det var i Bologna när vi lagade mat.

Återigen... det var en fantastisk dag uppe i bergen, trots dimma och snö.



Ha det.

2011-05-08 @ 23:05:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0