1/8 Semester

Nu har det hunnit hända en del sedan jag skrev senast. Jag har slutat skolan, snyft, Drutt är här, snyft, scherzo-skämtar, jag har lämnat lägenheten och Ravenna, snyft, och är nu uppe i Veneto i Monselice utanför Padova. Vi bor på ett trevligt hotell med pool och har det oförskämt bra. Solar och poolar en del och åker runt i vindistrikten, vi hinner besöka lite städer också, än så länge har det blivit Venedig och Bossano del Grappa. Vi hade sådan tur med hyrbilen denna gången vi fick en Fiat 500, röd, min drömbil här i Italien.

Det är jag som kör nu för tiden, eftersom det är första gången här i Italien var jag lite orolig men det har gått hur bra som helst, tänker inte på att det skulle vara svårare än hemma, men vi undviker nog Rom, ha. Hoppas nu bara det fortsätter lika bra.

Så här såg min klass ut i sista uppsättningen, det har ju ändrats lite under tiden. Jag började på lägsta nivån, ensam i klassen och slutade på nivå C1, som är den högsta. Häftigt! Nu skall sägas att många i min klass var mycket bättre än jag men de hade läst i flera år, så det så. Från höger: Audrey från Frankrike, lärare i Spanska, Betina från Schweiz, talpedagog, hade gått massor av kurser i Italien, jag, Karline från Holland, min vän och tillsammans med en Italienare, Judit från Schweiz som läst i 30 år, Sabrina som varit min lärare under hela tiden, kommer att sakna henne och Karline.

Vi passade på att titta på en mosaikkyrka till innan vi lämnade Ravenna, denna låg i Classe, alldeles intill stan.

Vi åkte lite i omgivningarna runt Ravenna och hittade dessa fiskestugor längst med floden. De sänker ner stora när från stugan och tar sedan upp dem efter ett par minuter lika tomma som innan. Verkar ganska tråkigt att fiska på det sättet.

Vi tog en tur in i Toscana och stannade till i en liten stad där vi hittade ett något annorlunda trappräcke i form av en snigel

Vi tog en heldag till Le Marche för att leta hus, det är ju hit vi skall flytta sen när vi skall bo i Italien scherzo-skämtar, men det är väldigt fint här och vi trivs väldigt bra här, särskilt i området runt Morro d´Alba. Det här året hann vi se när solrosorna blommade

Igår var vi i Bassano del Grappa. Jadå, här tillverkas Grappa men det stadens namn kommer från att det ligger vid foten av berget Grappa.

Det är väl inte så mycket att titta på i stan men det finns en gammal träbro som funnits sedan 1500-talet men bättrats på med jämna mellanrum, senast 1948 efter kriget.

Mannen på bron, skulle kunna vara en titel till en deckare, kanske det är också, jag vet inte. Jag köpte lite andra böcker på italienska i en bokaffär vid bron, måste ju upprätthålla språket på något sätt.

Hela området vi körde i var fullt av Venetianska villor den här var nog den största, mer likt ett slott. vi har inte varit inne ännu i någon men en del fungerar som museum så vi skall nog hitta en "villa" att besöka.
Det är verkligen ett vackert område med mycket vinodlingar.