22/5 Puh vad varmt det är!

Jag har inte kollat hur varmt det är, men det räcker till kan jag lova.

Har varit på stranden hela helgen och även där har det känts varmt, trots att jag legat nere vid vattnet så det fläktar lite. Jag har badat flera gånger och det ger ju lite svalka, det har inte blivit för varmt i vattnet ännu, precis lagom så det svalkar. Igår kväll vid 11-tiden var det fortfarande så varmt så jag svettades när jag gick hem trots jag hade tunna sommarkläder. Det var hemskt vad jag klagar, när jag egentligen har det så bra, men värmen är tröttande. Det blir ju ingen reda med sömnen heller, inte nog med att det är varmt, jag har alltid ett tusental mygg i rummet varje natt.

Jag har hittat ett ställe på stranden där jag trivs jättebra.

Det är en jättelång strandremsa som är uppdelad under olika ägare som alla driver en restaurang, bar och strandservice. Det finns även små snuttar med fria stränder där man får vistas utan att betala. Det går inte bara att lägga sin handduk var som helst inte. Jag har nu varit på några olika ställen men inte förrän nu trivs jag. Förra helgen hamnade jag på värsta innestället, dyrt som stryk och folket i baren höll på att spänna ihjäl sig tillsammans med den störiga personalen. Nej, tacka vet jag det här stället, känns lite familjärt och avslappnat med folk i alla åldrar och modeller. Dessutom är familjen som driver det mycket trevliga, avslappnade och normala. Föröker inte ens prata engelska med mig utan behandlar mig som vem som helst, jag har för övrigt inte sett nägon annan utlänning där och det är ju bra. Det här är strandens motsvarighet till stora-händerna-restaurangen här i stan.

Jag försökte smygfota lite människor uppe vid baren


Det är ett par strandtennisplaner uppe vid baren precis där jag satt, så jag hade underhållning också. Fyra killar spelade och jag försökte fota dem och få med alla fyra men det gick inte. Däremot fick jag ett rätt roligt kort på killen med de piercade bröstvårtorna. Lyckades väl få honom mitt i en rörelse för bollen ligger precis framför honom.


Jag åker ju bussen ut till havet, det kostar 3 euro t/r men jag har Ravenna Visit Card som skall ge 50%. Det har varit lite diskussioner sista gångerna när jag köpt biljett om det fortfarande är giltigt för rabatt på resor. Kortet gäller nämligen 1 år men vissa grejer bara 1 vecka. En del av personalen på busskontoret säger att det är det och en del inte. Igår var det samma visa igen, hon sa att det inte var giltigt, men jag stod på mig, det visade sig efter diverse telefonsamtal att jag hade fel och några av deras egen personal också. Det gjorde ingenting, jag var så glad att jag kunnat ta diskussionen och att det funkat så bra språkmässigt, det var inte där problemet låg, inget missförstånd pga av språket. Det kan jag inte säga att det var idag heller när jag köpte biljett, det var mer fel i huvudet på mannen jag köpte den av. Jag bad som vanligt om en biljett till havet, helt korrekt grammatiskt och allt, då säger han någonting om biljett till inne i stan, till saken hör att han pratade privatsamtal i telefonen samtidigt. Jag fattar inte riktigt, han pratar mycket otydligt och anstränger sig inte fast att jag inte fattar, jag har ju sagt att jag skall ha en biljett till havet, varför pratar han om stan? Till slut säger han att det blir 4,50. Nej, nej, nej, det kostar 3 säger jag då. Ja, till havet ja, säger idioten då, skall du inte ha någon biljett i stan, undrar han. Jag sa till havet, svarade jag och lämnade fram mina pengar. Han kunde ju inte ge rätt tillbaka heller, han hade bara tagit betalt för en biljett inne stan för 1,50 euro. Jag kollade att jag fått rätt biljett för 3 euro till havet, det stämde, att jag bara betalat 1,50 sket jag faktiskt i, kändes som hans problem och det var nog inte det enda han hade.

Igår kväll var jag på en restaurang jag inte brukar gå till för det är så mycket turister där, men de har god mat och personalen är trevlig, dessutom har de grillade lammkotletter och det har jag inte hittat någon annanstans. Nu var det det jag ville ha igår så jag gick dit. Jag visste att det skulle vara mycket folk och jag fick ett bord i hörnet av lokalen. Så här trevlig utsikt hade jag precis framför mig.


På ena sidan av mig satt ett italienskt par som turistade i Ravenna, hörde när de pratade och på andra sidan satt ett par i 65-årsåldern från England. När jag hade ätit upp började jag faktiskt prata med dem precis innan de skulle gå, han hade redan kommenterat min mat när den kom in så jag hakade på. De var så där supertrevliga som bara engelsmän kan vara. De var "a nice cup of tea" personifierade. De hade varit i Sverige en gång och tittat på Vasaskeppet, det var det häftigste de hade sett berättade de. Så fantastskt är det väl inte.


På vägen hem gick jag förbi trappan upp till kommunhuset, som för övrigt är en liten aning finare än kommunhuset i Ydre, den röda mattan är alltid framrullad i trappen och här ligger ofta riskorn från brudpar som gift sig borgligt. Den här gången låg det dessutom fullt med pasta och torrfoder till hundar blandat med riset. Ja, de italienare!

Kommentarer
Postat av: Danne

Ha, ha, ha... Du verkar ha det underbart! ;)Men det gör inget om du utrotar myggen innan vår nerkomst ;)



Föresten är väl ungefär ALLA byggnader finare än vad kommunhuset i Ydre är?! Eller har jag fel?

2011-05-23 @ 06:05:09
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: eva

Här finns faktiskt några riktigt hemska hus, de kallas för Mussolini-hus och är stora fyrkantiga klumpar, används ofta som skolor idag.

Välkomna att snart titta själva, på torsdag smäller det. Längtar!

2011-05-23 @ 08:19:27
Postat av: Håkki

Detta blir spännande! :o)

2011-05-23 @ 08:56:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0