19/5 Giro d´Italia


Idag var det Ravennas tur att få besök av Giro d´Italia, det stora cykelloppet, som i år har skördat ett liv pga av dåliga vägar. Det var 12:e delsträckan och den hade målgången här i stan. Vilket arbete att sätta upp dessa avspärrningar genom staden och sen plockka ner dem efter några minuters cyklande, för det tog inte ens 5 minuter innan alla var i mål. Inte för att jag har något större intresse i cykling, äger inte ens någon för tillfället, men det är ju alltid roligt när det händer något i stan. De lyckades få upp en jättebra stämning med musik och en som berättade hur cyklisterna låg till och var de befann sig. Eftersom jag känner till sträckan från havet och hit kunde jag se det framför mig. När de närmade sig målgången var det jättespännande, trots att jag inte känner till något om sporten, men fort gick det, de bara svischade förbi. 



Det är synd att man inte har snabbare kamra så det blev så suddigt, jag använder ju bara mobilen.


Det var lite allmänt jippo på stan. Här är radiokanalen 105 som showar, de sjöng faktiskt nationalsången också och alla klämde i, jag hjälpte till med att nynna lite. Det var en hel del poliser ute och jag måste säga att de ser för coola ut i sina svarta uniformer med röda revär och hattar med uppåtböj och skärm i framkanten. De flesta har dessutom coola solglassögon och en del är extra tuffa och tuggar tuggummi. Respekt! Jag såg däremot något riktigt roligt. Brandmännen hade en svart jättehatt med värsta fågelstjärten med svarta fjädrar, hur stor som helst. Det var bara finkläder för de var inte i tjänst men hade emblemet för brandkåren på tröjorna.

I förgår eftermiddag var jag en stund på stranden. Så här ser min plats på jorden ut, mer behövs inte.

stranden är helt full av snäckor och det är svårt att inte plocka. Det är lite konstigt för utseendet på snäckorna skiljer sig åt på olika områden på stranden och då finns det nästan uteslutande bara en visssort. Har sett ett område med svart/gråa, ett med vita och så den här färgen. Konstigt att det är så uppdelat, blåmusslorna finns däremot överallt.

Det hände en jättekonstig grej när jag låg och solade. Det kom en afrikansk man, jag trodde att det var en av de vanliga försäljarna men han hade varken solglasögon eller smycken med sig. Däremot undrade han om jag ville ha en afrikansk make, han hade fotoalbum med sig, ett litet och ett stort, så jag kunde välja en fin man. Trodde inte det var sant. Tackade nej och till slut gick han men jag tyckte mest det var sorgligt, såg jag så ensam ut! Nej, jag skojar bara lite, det sorgliga var att han sålde människor, antagligen för att de skulle få inresetillstånd i Italien. Jag har ju redan berättat om prostitutionen bland afrikanska kvinnor, det här är en annan typ. Undrar hur mycket han själv tjänar på det. Sorgligt! Berättade det i klassen och ingen hade hört talas om det innan, typiskt att jag skall råka ut för så konstiga grejer.

På vägen hem, när jag väntade på bussensåg, jag en fin trädgårdsbalkong med stora citronträd. Härligt!
 


Kommentarer
Postat av: Drutt

Duktiga små cyklister.

Häftigt med så stor grej, är ju nåt som följs över hela världen.

Och dina små pojkar i uniform och mössor och en del med "svans" också, du är nog lite svag för uniformer i alla fall ?? :-)



Ser skönt ut på stranden, önskar man finge lite av det också, skulle i alla fall vara fint väder här i helgen så vi får väl se vad som händer.



Ha det så bra, puss.

2011-05-20 @ 16:51:22
Postat av: Drutt

Min förra kommentar försvann visst. Typiskt.

Kul i alla fall med en så stor grej som Giro d'Italia som ju ses över hela världen, ja i alla fall europa.

Och du Eva verkar ju vara lite inne på uniformer, med mössor och plymer :-).

Lova nu bara att du inte skaffar dig en afrikansk man, jag vill ha dig kvar när jag kommer ner och helst också få med dig hem.

Passapå och sola, det ser så skönt ut på stranden så till och med jag hade kunnat tänka mig att ligga där en liten stund.

Puss och kram.

2011-05-22 @ 00:13:06
Postat av: Drutt

Jahaja, nu kom visst bägge kommentarerna med, lite knäpp den här sidan ibland, men då blev det ju iaf klart och tydligt vad jag försökte säga.

2011-05-22 @ 00:14:28
Postat av: Danne

Coolt... Då vet du hur jag har haft det med melodifestival, VM, världscup osv, osv här i Oslo :)



Såg du inga ridande poliser??? De borde skaffa sådana tycker jag... DET inger respekt ;)

2011-05-22 @ 17:19:51
URL: http://danielsanden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0