9/3 En kvinnas dag

Jag passade på att fira mig själv igår, sono una donna granda. Det började i skolan, bestämde mig för att nu ska det pratas, sket i att jag inte får rätt på alla verb och tidsformer, men det tar ju mig en timme för att få fram en mening om jag skall tänka igenom alla fallgropar som det här språket består av. Jag kämpade på, gav mig inte, och i slutet av lektionen sa Sabrina att hon tyckte att det var viktigt att vi pratade och därföt rättade hon mig inte alltid. Ha, precis som jag inte märkt det, men hon var väl rädd att jag trodde jag sagt rätt, det hade jag redan fattat att jag inte gjorde men just nu skiter jag i det, måste få igång pratet. Känner mig som en krigare som har en jätte att slåss mot, men jag tänker inte ge mig, jag måste och ska vinna denna fighten. Kvinnan kan!


För bara ett par år sedan delade man ut en mimosakvist till alla kvinnor som handlade något eller på baren. Men inte idag, kan bero på den ekonomiska krisen i landet, men man kunde köpa små buketter här och var.

Lunchen intog jag på en Osteria, värdshus, innebär att det är lite rustikare ställe men brukar ha bra mat, husmanskost, ingen finkrog. Avspänd miljö, borde passa una donna sola. Jag åt salsiccia e pancetta con patate al forno  e un bicchiere vino roso. Lät gott va? Nu tar vi det på svenska. Korv, fläsk och potatis med ett glas rött. Hur lät det då? Men det är just det som är så fantastiskt här med maten, det enklaste kan vara så fruktansvärt gott, fattar inte hur det går till, men jag njöt av varje tugga och jag är inte lättköpt vad det gäller smaker. Tog lunchen som en hyllning till den jordnära kvinnan.

Solen skiner så varför inte passa på att sola lite, när man har chansen att sitta mitt på torget i den värmande vårsolen på ett av stadens caféer och bara njuta, ja då tar i alla fall den här kvinnan den chansen. Man kan ju alltid tjuvlyssna på dem bredvid så har man förenat nyta med nöje.Det finns faktiskt de som väljer bord i skuggan trots det finns lediga solbord. Vad är det för fel på dem? Jaha, nu ser jag, de är män. Länge leve kvinnan!

Alla hajade till, och pratade om vad det var för djur som matade duvorna, det dröjde faktiskt någon sekund innan man såg vad det var.

Nu var det dax för shopping, vill kvinnan ha en väska så ska kvinnan få en väska. Jag behöver faktiskt det,  jag har ett tungt lass att bära på (nu pratar jag inte om min övervikt) och allt skall vila på min stackars axel. Nej, det är en handväska jag behöver som rymmer alla böcker och datorn.  Jag fyndade på Esprit för halva priset, passar min studentplånbok alldeles utmärkt. Nu får vi bara hoppas jag trivs med den också.

Nej, nu får det vara slut på kvinnohyllningar, imorgon blir det något annat


Kommentarer
Postat av: Danne

A(r)MA kvinna!!!

Fresten... Jag har kör mig att en viss liten kvinna inhandlade en vit handväska på Benneton för mindre än 1 år sedan. Vad har hänt med den? Kvinnor är shoppinggalna!

2011-03-10 @ 06:03:41
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Drutt

Kan det vara en ekorre?

Tjusig väska du hade köpt. Jag fick ju en liten glutt på den, vilket inte de andra fått.

Men nu är ju jag man så mina åsikter kanske inte räknas.

Sola, och sola här snöar det fortfarande. Men ha det så bra du.



Puss

2011-03-10 @ 08:24:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0