8/3 Giornata internatzionale delle donne

Ja, alldeles rätt, internationella kvinnodagen. Hade nog inte kommit på det om det inte vore för att det står lite överallt "Festa della donna" och som nybörjare på ett språk läser man ju allt man ser, vilket ibland kan bli tröttsamt. Ibland liksom stänger jag av lyssnarörat och läsögonen, man blir för trött till slut av att försöka förstå allt, måste ta rast en stund ibland. Tillbaka till le donne(för den uppmärksamme kan jag säga: le donne - kvinnorna, la donna - kvinnan) så såg jag denna minnessten till kvinnor som har fallit offer för männens våld.

Där fanns en färsk blombukett och ett kort skrivet till en kvinna som inte finns mer, hon var en av dem som fallit offer männens våld. Jag skall i fortsättningen tänka på internationella kvinnodagen som en solidaritetsdag med dem som inte har det lika bra som jag.

Annars är allt bra här, vågar väl knappt säga att solen skiner och att jag satt ute och åt en snabblunch igår. Kan trösta er med att vinterjackan behåller jag på än, i skuggan är det inte så varmt. Det är roligt att se hur staden rustar för våren och sommaren. Flera barer och restauranger har nu ställt ut utemöblerna och utökat sin meny inför högsäsongen som kommer. De har till och med ställt ut de stora parasollen som senare ger skydd för solen. Just nu är det tvärtom, alla söker sig till solen, i sommar är det skuggan som gäller.

Skickar med en bild från trädgården i huset jag bor i. Slå inte ihjäl mig men det blommar både violer och minipåskliljor här utanför. Snart är det er tur.

Kommentarer
Postat av: Danne

Förstår inte det här med kvinnodagen om ALLR skall vara så jämställt. Var är Internationella mansdagen då???



Vilken söt sköldpadda ni har... klappa den från mig nästa gång och döp den till Asta (som min gammla hette)



PS. Jag VET att den inte är äkta. DS

2011-03-08 @ 17:34:08
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hörde jag ordet solidaritet??? Lite mystifierad.

Tanken är dock god.

Likaså tanken på våren. Kommer nog här snart också. Har varit flera plusgrader på dagarna nu i ett par dagar, tyvärr är det ju kallt på nätterna fortfarande.

Ciao, ciao, viva le donne, e la mia donna spezifica.

2011-03-09 @ 06:58:06
Postat av: Sonen Andreas

Daniel...vi har ju de andra 364 dagarna. Det ska du vara stolt över!

På tal om stolt, Marie har nu fått jobb.

På Ica Nära på vasagatan.

Härligt!

2011-03-10 @ 15:05:11
URL: http://crettin.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0