3/3 Små iakttagelser

Jaha, då var det en sån där dag då jag inte vet vad jag skall skriva, så det blir lite samlade iakttagelser och tankar. det mesta har jag redan delat med mig av, men här kommer några till.

Fick gå till ett café/bar idag för att få internetanslutning, den slutade fungera på skolan, men det gjorde jag så gärna för det är så trevligt ställe, spelade ABBA när jag kom in. I början när jag gick hit fick jag be om password för nätet och då kom den snälla mannen och skrev in det i min dator, men hans flickvän (tror jag) som också jobbar här, såg till att jag registrerade mig så nu behöver jag ingen hjälp, kan själv. Bordet bredvid sitter 4 gubbar lutade fram över ett litet runt bord, sätter de ihop en V75 eller nå´t?, nej de löser korsord, med blyertspenna och ett stort suddgummi i beredskap. De går verkligen in för det, mycket engagerade. De e´väl för goa! Fy, vad jag trivs!

Har även slut på bilder, så ni får en bild från Tivoli, Italien, i somras, då jag också trivdes

Det finns faktiskt en del tiggare här, jag har börjat känna igen dem, det är för sorgligt, känner mig som ett svin de gånger jag inte ger dem något, borde man (jag) alltid göra. En dag såg jag att de var inne på en bar/café och hämtade lite överbliven mat i en papperspåse, God bless them. Tänkte på att det måste vara fruktansvärt att leva så, kan man säga att man är utan hopp då? Hur skall de förändra sitt liv? Kommer inte nästa dag att vara denna lik, tänker man någonsin att det kommer att bli bättre, det här är bara en fas i livet sen blir det bättre? Fy, vad sorgligt!   

Nu får ni en fruktansvärd bild på mig från i somras, jag tar den som ett straff för att jag inte ger varje gång, det är ju synd att ni straffas samtidigt, men ni ger nog inte heller varje gång.

Det finns väldigt mycket hundar i Italien, men det är inte som förr, att de springer lösa. Det är ett civilicerat land nu, i alla fall i nord, med kopplade hundar och man plockar upp hundbajset, precis som vi gör. Många sätter till och med på sig en plasthandske innan de plockar upp efter sina älsklingar. I en del parker och grönområden har de faktiskt kommit längre än vad vi har genom att sätta upp en automat med plastpåsar (gratis) för att man verkligen skall kunna plocka upp efter dem. Det här kanske finns hemma också i lite större städer men jag har inte sett någon i Ö-mo. Trots detta finns det faktiskt en och annan liten hög på trotoarerna, inte ofta men det händer. Kanske inte så konstigt att min 59:a lyckades trampa i en!? Fy, vad äckligt!

Här är min 59:a när han åt smultron och glass i Nemi, Italien, i somras. Hade ingen hundbajsbild.


Så här ser det ut på en rätt många ställen här i Ravenna, det är turistbyrån som hyr ut cyklar, från 1 timme till 1 månad. Har inte provat ännu men det ska jag nog göra när det blir vår på riktigt. Det är väldigt mycket cyklister i stan, här är idealiska förhållande med tanke på att det är platt, ligger på Po-slätten och på många ställen finns det cykelbanor, finns tydligen ut till havet också. Får bli något till sommaren. Alla åldrar cyklar, en del får man verkligen se upp för när de susar fram genom stan, det är mer än en gång jag svalt en extra gång, det gäller att man inte gör en oväntad manöver när man spatserar för då kan man ha en cykel i sidan. Det finns faktiskt motsatsen också, knappt styrfart, de ser för roliga ut där de sitter och bara glider lite sakta framåt, mest äldre. Ser ni min skugga i hörnet på bilden. Fy på mig!


Kommentarer
Postat av: Sonen Andreas

Det finns faktiskt bajspåsehållare i vissa kommuner. Tycker jag är skitbra! Speciellt vid rastplatser och så.

Snällt att lägga upp en bild på farsan istället för hundbajs.

Har kollat lite på flygbiljetter och märkt att det nog går att flyga till och från för ca 1000 kr för oss båda. Men då måste man åka dit på en torsdag och hem på en tisdag. Vet inte om jag kan få ledigt så länge, men jag ska kolla vidare.

Marie har kanske hittat ett jobb nu också. Bara ett helgjobb, men bättre än inget. (Ica nära här i linköping.

2011-03-03 @ 16:48:14
URL: http://crettin.bilddagboken.se
Postat av: eva

Låter super Deas, både att ni kanske kommer och att Marie får lite jobb, lite brukar bli mer. Pappa och hundbajs, ja han trampade ju i det så varför inte?

2011-03-03 @ 17:26:10
Postat av: Danne

JAG VILL KOMMA!!! Inte pga hundbajset men pga att vi hade så trevlig i sommras :)

2011-03-03 @ 18:24:24
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: eva

Tänka sig, du är också välkommen Daniel

2011-03-03 @ 20:16:42
Postat av: Drutt

Kul att förknippas med hundbajs. Fy vad du är tarvlig, Sture.

Kan väl inte hjälpa att efter inget, inget ,inget så har någon illvillig hundägare försåtminerat området med två laddningar. Undvek ju den första men såg ju inte den andra som låg strax intill. Ren otur!!!



Som hämnd kommer jag att ta ut dig på en lång cykeltur när jag kommer ner nästa gång.



Grattis Marie, kul att du hittat något.

Ha det så bra allihop.

2011-03-04 @ 06:39:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0