3/1 Nu börjar våren!

Hoppas att det stämmer med almanackan, det är ju första vårmånaden idag. Jag vet att ni har det mycket värre än vad jag har det men jag börjar längta efter stabilare vårluft även här. Idag regnar det inte och det kändes lite mildare i luften, så nu bestämmer vi att det är början på våren.
 
Jag gillar dessutom stenläggningen på det här lilla torget.

Började på mitt nya sticke igår kväll, efter läxläsning och lite annat stök; handlande, matlagning och disk, det blir nog bra, bara man läser noga och minns vad det stod. Jag gjorde alltså inte det så jag fick börja om från början, men nu är jag igång.

Fick veta idag av läraren att många i Italien får en 13:e månadslön i december. De har precis som vi 5 veckor betald semester, så jag tyckte det lät lite fuskigt, men hon berättade också vad de tjänade. Hon tog ett affärsbiträde som exempel, alltså ett vanligt jobb utan någon utbildning, de får 1000 euros i månaden efter skatt, så det kanske jämnar ut sig. Dessutom är hus och lägenheter dyrare här.
Vi har också pratat lite om ungdomars situation och den är liknande som i Sverige, fast kanske lite tuffare. Alltså svårt att få ett "riktigt" jobb, de har tur om de får ett kortvarigt jobb med låg lön, så låg så de har inte råd att flytta hemmifrån. Jag får känslan av att det är svårare för killar att flytta hemifrån, det är inte helt ovanligt att vuxna killar bor hemma hos mamma, beror nog på mer än en sak.
Såg en affisch på stan som man inte skulle se i Sverige längre, vi har ju kommit lite längre vad det gäller jämdställdheten.

Texten lyder: Det finns kvinnor som aldrig behöver fråga.
Jag vet, säger jag då.

Ni får lite blandat från ett par skyltfönster också. Först ett par tavlor. De ser väl härliga ut? Livsbejakande, är ordet jag kommer att tänka på.


Det här är en affär som bara har massa bröllopsgrejer. Har funderat på om det kan finnas något roligt till vår guldbröllopsdag i augusti.

Kommentarer
Postat av: Therese Freijd

Jag gillade tavlorna väldigt mycket!! Vad mycket fint du verkar lägga märke till :)

2011-03-01 @ 14:20:56
URL: http://danstanten.blogg.se/alvabloggen/
Postat av: Drutt

Extra månadslön, ja det hade ju inte varit så dumt :-)

Men man får väl vara glad att få det man får.

Tur man inte bor i Italien då för du hade ju de osnutna ungarna bott hemma fortfarande ...hehe.

Tavlorna kommer jag ihåg, de är häftiga på sitt sätt, mycket liv.

Slutligen så var ju kommentaren om guldbröllopet fin, här ska inte glömmas bort inte.

Nu ska jag gå och göra en pizza, allt gott ska du inte få ha själv. Puss, puss.

2011-03-01 @ 18:20:39
Postat av: Danne

De osnutna ungarna VET att ni gärna hade haft dem hemma under ännu en LÅNG period ;)



Guldbröllop i augusti?!?! Har jag missat något. Borde jag bli orolig för min pension nu???

2011-03-02 @ 06:06:19
URL: http://danielsanden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0