27/3 En lugn söndag

Ja, idag har jag mest varit hemma och varit lite söndagsslapp. Trodde jag skulle vara ännu förkyldare idag efter gårdagen. Inte för att jag var vid havet utan för att jag höll på att frysa ihjäl på konserten igår kväll. Jag kom allts in den här gången och det var svinkallt inne i kyrkan, mycket varmare ute. Det finns inga kyrkbänkar här inne utan man satt på iskalla plaststolar. Kyrkan var otroligt fin med en massa mosaik såklart, och jag menar verkligen massa mosaik, jag måste säga att det är väldigt fint, skimrar så vackert med allt guldet och just för att stenarna inte är helt släta så får det en sådan lyster.
 
Jag skulle tippa att det här är max en tiondel av den mosaik som finns där inne, det är otroligt högt i tak.

Och så här såg det ut framme i kyrkan, det är egentligen ingen större idé att ta kort i sådana här stora kyrkor, man får liksom inte med något.


Nu var det ju svinkallt därinne men det hindrade inte en gubbe att först prata om kyrkan i 30 minuter, trodde jag skulle gå åt. De gör alltid så innan sådana här konserter, pratar tills folk börjar tissla o tassla, då som först börjar konserten. Bozen Brass Quintet var från sydtyrolen och var hur bra som helst, de spealde allt från Bach och från Rossinis operor till egenskriven musik och Englishman i New. De hade humor också, en av låtarna gick de runt i kyrkan och lekte 2 katter som sökte varandra, de lät verkligen som katter på sina trumpeter och de betedde sig så också, skitkul. Ni kan kolla på bozenbrass.com om ni vill.


ja, som sagt idag var det lugnt, gick en lång, lång promenad sent på eftermiddagen med ett uppehåll i en av kyrkorna. Det var mässa så jag stannade en stund, har gjort det ibland när jag dyker på någon. Har svårt  föratt få kläm på när de börjar men det är bara att prova sig fram. Det är faktiskt lite svårt att veta när det är slut också, det liksom löses upp sakteliga, några börjar gå men många sitter kvar och en del flyttar fram sig ett par bänkrader. Annars är det inte så stor skillnad mot hemma, känns som en blandning av svenska kyrkan och frikyrkan. Bäst tycker jag om när de sjunger, det är alltid akapella och låter som stilla lovsånger, melodiöst och vackert. De brukar ta i hand varje mässa under gudstjänsten och det är för att önska varandra frid, då blir det lite rörelse där inne. Annars är det mycket rörelse under mässan också, stå upp, sitt ner, knäböj, men det finns ett "programblad" man kan ta innan man går in i kyrkan och det använder de under hela gudstjänsten. 

I morse (idag måndag har inte fått ut det här på nätet för att det är skitnät hemma hos mig) skulle jag ta frukosten på en bar som alla andra gör här. Det är ingen som äter frukost hemma utan man går till baren. Frukosten består av en kaffe och ett bakverk, typ croissant, men jag ville ha en minimacka som de har på baren bredvid skolan. Borde fattat att de inte var klara ännu, vem vill ha macka när det finns godsaker. Jo, svenska jag. Det blev en kaffe och i fortsättningen frukost hemma


Kommentarer
Postat av: Danne

Me LÖÖÖVE italienska frukostar ;)



Skönt att du inte frusit ihjäl utan att du fortfarande lever...



pözz

2011-03-28 @ 17:05:57
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Drutt

Vilka ljusa och trevliga kyrkor de har, och jättefint med all mosaiken.

Var inne och lyssnade på Bozenbrass, de var ju jättebra. Kattarian kan jag tänka mig var skitbra.

Fattaruväl att de inte kan äta nå't så prosaiskt som en macka på morgonen. Sött ska det va och massa äckligt kaffe. Konstigt egentligen att man gillar Italien...eller kanske inte ändå.

Tur i alla fall att du inte frös rumpan av dig, vill inte ha en tant utan rumpa när jag kommer ner.

Puss,puss.

2011-03-28 @ 18:19:15
Postat av: Andreas

För det första...Pappa, sluta prata om min mammas rumpa!

Med det sagt...

Ser ju riktigt mysigt ut det där. Jag hoppas det börjar bli varmare här snart och arbetsdagarna lite kortare så man kan gå ut och fika/drick några öl på kvällarna.

Kör lite uppdatering här också istället för att maila ;)

Blev inkastad som QC redan idag istället, utan någon inlärning alls, så det här ska bli intressant.

Blir en lång vecka med många kvällsmöten, men på torsdag blir vi bjudna på käk på kvällen, så det ska bli kul. Afrodite heter stället.

Får försöka bli bättre på att ta lite bilder och slänga upp på bilddagboken så du ser vad som händer hos oss. =D

Ha det så bra nu! Kram

2011-03-29 @ 17:15:49
URL: http://crettin.bilddagboken.se
Postat av: Andreas

Jaha?

Var jätteduktig och skrev en låååång kommentar men den kom visst inte med. Så nu orkar jag inte.

2011-03-29 @ 18:49:00
URL: http://crettin.bilddagboken.se
Postat av: Drutt

Gjorde den ju.

Skit 2-1 i hockeymatchen just nu.

2011-03-30 @ 20:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0