24/3 Likheter

Något som slår mig hela tiden är hur lika vi är. Träffar lite blandade nationaliteter här på skolan och många gånger tänker jag på hur lika vi är. Visst finns det skillnader men de blir inte så påtagliga, jag glömmer bort att vi har så olika bakgrunder. Sabrina (läraren) berättade att när hennes tonårsson är ensam hemma en helg, så ringer han för att kolla när de kommer hem för att han skall hinna städa undan innan de kommer, annars finns det disk och pizzakartonger med halvätna pizzor. Oj, oj, oj vad kände ingen det. Fast idag hände precis tvärt om, jag upptäckte en olikhet. Det var under lektionen och kapitlet vi är på nu handlar om hälsa. Vi läste olika meningar och skulle säga om det var bra eller dåligt för vår hälsa (för att kolla vår läsförstålse). Jag läste en mening som var ungefär så här. - Är det bra eller dåligt för oss att ha för mycket kläder på oss? Jag ifrågasatte verkligen om jag hade fattat vad det stod, men så var det. Ja, det är väl dåligt då, sa jag. - Ja, det är rätt, men varför ser du så frågande ut, sa Sabrina. För mycket kläder???? Det brukar ju vara tvärtom, man har för lite kläder på sig, men det förstod hon inte vad jag menade. Nej, det är så att folk klär på sina barn för mycket kläder här, de blir för varma helt enkelt. Här är det inte något problem att barnen tar av sig för tidigt på våren eller inte knäpper jackan på vintern. En liten rolig skillnad tyckte jag, det skulle aldrig stått så i en bok hemma. 

På tal om att klä på eller av sig, igår åkte det av en hel del kläder. Jag vet inte hur varmt det var på dagen men på kvällen vid halv sju-tiden var det 14 grader. Hörde att snön är så gott som borta hemma och jag har fått bild på en snödroppe från trädgården hemma i Ö-mo. Grattis! 

Det blir bara lite bilder idag. Den första är på en snubbe torget som förstörde friden för oss som slog oss ner i solen. Han försökte spela gitarr och han försökte sjunga men det var det värsta jag hört. Folk bara glodde på honom, några pengar fick han inte. Jag bara hoppades att en polis skulle komma och flytta på honom. Försökte ta ett kort utan att han såg det, annars hade han nog velat ha betalt. Den stackars tjejen satt kvar fast han kom. Hon tillhör nog en av dem som har för mycket kläder på sig, straxt intill satt en tjej som bara hade ett linne på sig.


Katt på hett plåttak, nästan. T o m grannens katt hade sökt sig till skuggan



Kommentarer
Postat av: Drutt

Äckligt med så varmt väder, fast här har det faktiskt i alla fall varit 12-13 grader idag, eller nåt. Det var 11 när jag åkte hem vid halv sex. Och snön är nästan borta på gräsmattan, bara lite is invid häcken (ja inte min alltså, fast ja det är ju min den med...hur ska jag klara mig ur detta.)

I alla fall så hittade jag en snödroppe till idag och på vägen hem såg jag både tranor och gäss så våren är nog på väg hit oxo så sakteliga.

Nu ska i alla fall jag se till att inte ha för mycket kläder på mig...det är dags att sussa. Puss från mig. (Måste bara säga det också att jag tittade på "Fame" ikväll...en riktig nostalgitripp...visst var det roligare på 80-talet? ... eller är det bara att man har blivit så gammal...suck)

2011-03-24 @ 22:29:54
Postat av: Danne

JA pappa... du är gammal... Men det är bara klädsamt ;)



Här i landet är det inte så mycket olikheter... förutom språket då. Ett av de värsta orden, som jag har mycket svårt för att säga, är "dåligare". Ja, det heter faktiskt så... Och sedan man va liten har man ju fått lära sig att det heter sämre... Likadant så säger man inte att klockan är tex tjugo över elva... Nej, då är hon tio på halv tolv... Konstigt!!!



Våren är på väg hit också. var ute en sväng på landet igår och där kändes vårdofterna ganska ordentligt... Fåglarna kvittrade, solen sken och hästbajset klaffsade under skorna... VÅR med andra ord :)

2011-03-25 @ 08:00:34
URL: http://danielsanden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0