2/3 Det är inte sant, det snöar!

Trodde inte mina ögon i morse och jag som bestämt att våren är här. Igår kväll började det regan och höll på hela natten men det tystnade frm på morgontimmarna, och det var ju förståligt, snö låter inte.
Här är bevisen på eländet.

Utsikt från mitt fönster.


Utsikt från balkongen från köket. Här samsas palmer och granar i snön.


Stora feta flingor.

Idag är det en månad sedan jag kom hit. Jag märker att jag förstår mer nu när jag lyssnar på andra och även när jag lyssnar på tv. Jag brukar kolla på en kanal som heter Real Time och sänder matprogram, gör-om-mig-eller-mitt-hem-program, typ halv-åtta-hos-mig, inredningstips, mm. Det är återkommande program och de pratar väldigt sansat, jag märker att jag förstår mer nu av vad de säger än för en månad sedan. Real time har blivit min nya mätsticka för hur mycket jag lärt mig. Sent på kvällen sänder de Gordens nightmare. Det är lite jobbigt att lyssna på en ännu hysteriskare Gorden Ramsay på italienska (dubbad). Cosby var rätt fult på italienska också, stämmer liksom inte. De sänder Big brother här också, men här heter det Grande Fratello, storebror.

Igår kväll såg jag på ett program som heter Amici, vänner. Det är unga människor, typ barn-ungdomar, som
gör något framträdande och sedan bedöms. Jag såg bara ett inslag, det var två flickkompisar, 12-13 år, den ena "liten och söt", den andra lite mer storvuxen och inte så "söt". Innan framträdandet intervjuade de dem båda men det var fullständigt fokus på den "söta", det var som den andra inte fanns, så jag undrade lite vad hon gjorde där. Det fick jag snart veta när de började sjunga. De sjöng en Aretha Franklin låt, Freedom, och hon sjöng så otroligt bra, denna unga tjej, en naturbegåvning, helt fantastiskt, först trodde jag att det var singback, så otroligt bra. Nu hör jag ibland italienare sjunga den typen av låter och de är liksom inte gjorda för det, men hon var det med besked. Den "söta" vet jag inte vad hon gjorde där, helt meningslös. Efter framträdandet var det åter fokus på den söta. Kollade idag med läraren för att få det bekräftat att det inte var en tillfällighet att utseendet betydder mest, och tyvärr bekräftade hon det. Sorgligt! Där har vi i alla fall lite annan inställning i Sverige, även om vi också kan vara utseendefixerade, men inte i den utsträckningen. Hoppas i alla fall att den tjejen får framgång för det är hon värd.

Kommentarer
Postat av: Therese Freijd

Inte kul med snö :(



Jag blir också irriterad över sånt där som du beskriver om det programmet med tjejerna.

2011-03-02 @ 16:24:04
URL: http://danstanten.blogg.se/alvabloggen/
Postat av: Danne

Ha, ha... Nu fick du en smak av snön också... hoppas den försvinner snabbt igen!



Varför finns det ingen sådan kanal här?! Saknar matlagningsprogram... det har blivit väldigt tunt med dem nu för tiden...



Utseendet vill jag inte ens kommentera... men jag tror du vet min ståndpunkt :)



Klem

2011-03-02 @ 17:15:12
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Drutt

Kul med snö, jag kan trösta dig med att vi har haft solsken, klar himmel och c:a 5 grader (+!!!) här idag.



Typiskt, det med den söta och den mindre söta. De är lite sexistiska de kära italianos.



Själv har jag gått in för att titta på gamla filmer om kvällarna. 40-60 lite blandat. Kul att se de gamla skådespelarna igen. En del är dåligt men en hel del är riktigt bra. Önskar det vore lite gamla svenska filmer oxo, det är alltid kul.



Nu ska jag laga mat, får se vad jag kan hitta för nå't kul.

Puss,puss

2011-03-02 @ 17:47:52
Postat av: Drutt

Tänkte bara på det, vad kul det kommer att bli att ha den här dagboken sen, med alla intryck, tankar och bilder.

Får ju nästan göra en bok av det...hihi.



Puss igen

2011-03-02 @ 17:49:09
Postat av: eva

Ni är för söta, jag blir så glad när ni kommenterar, älskar er alla

2011-03-02 @ 18:34:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0