21/3 Krig

Ja, det var ju en hemsk rubrik, men det är mycket prat om attackerna mot Libyen nu, både bland folk och på tv. De har känt oro och rädsla för att södra Italien skall bli attackerat och de tyckte nog inte att de hade något annat val än att sända trupper även härifrån när Nato kallar. Men flera har sagt att italienarna inte är något "krigsglatt" folk, de jämför med engelsmän och fransmän och det kan nog ligga något i det. Vi får hoppas att det blir ett snabbt slut på galenskaperna för allas vårt bästa. Dessutom pratas det mycket om händelserna i Japan. Idag har inte Italien någon kärnkraft men de står vid ett vägskäl, om de skall satsa på det eller på förnyelsebara energikällor. De använder redan idag mycket solkraft och många vill vidareutveckla det istället. Folket skall få rösta i maj eller juni i frågan men just nu är det inte så populärt men kan tänka mig att utvecklingen i Japan kan spela stor roll även här.

Igår var jag ute på en tur till Ikea i Rimini. Julia som jag hyr av, skulle åka dit för lite småinköp och tog med mig. Vi hade jättetrevligt och massor att prata om. Alltid roligt att lära känna andra människor och se att i grunden är vi väldigt lika och vår vardag innehåller samma bekymmer och glädjeämnen och köttbullarna var sig lika på Ikea. 

Idag var det en ny tjej i min klass, en liten flicka på 17 år från Schweiz. Hon skall vara här i 3 månader för att sedan jobba på hotell hemma. Hennes pappa var dessutom italienare och i södra Schweitz talas det mycket italienska, så vad hon gjorde i min klass fattar jag inte. Hon var inte super på grammatiken men hon byter nog klass, hoppas det. Annars är det jag och Farena från Malaysia, som är gift med en italienare i min klass just nu. Men hon är mer frånvarande än närvarande, fysiskt alltså, för hennes tvillingpojkar är ofta sjuka. Hon är lite frånvarande på annat sätt också, men rätt rolig. Idag på rasten hade vi varit på caféet nedanför skolan och därinne trodde hon att hon lagt bort sina småpengar men jag såg att hon hade stoppat ner dem i plånboken igen.I hissen upp igen till skolan tryckte hon på knappen till 5:e våningen men det var bara det att hon slutade aldrig trycka trots att vi var på väg upp. Tänkte att nu stannar nog hissen, men det gick bra. Fattar inte vad hon höll på med men hon pratade hela tiden så hon tänkte nog inte på vad hon gjorde.

Har inte så mycket bilder att skicka med idag men ni får två på ägg i mosaik eftersom det snart är påsk. Har jag sagt att jag är i mosaikenshuvudstad? Ha,ha, ha. Det som gör mosaiken speciell här är att den inte har en slät yta utan är ojämn, vilket ger ett livfullare intryck.


Kolla in det vita ägget med svarta spermierna på det är gjort i glasmosaik och är likdom lurvigt






  

Kommentarer
Postat av: Danne

VAD är det du går och tittar på?!?!?!?



Roligt med folk som inte är som alla andra (ibland i alla fall) :)



Nu är klockan 06:00 och det är 3 plusgrader ute... sug på den du ;)

2011-03-22 @ 06:03:32
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Håkki

Agh. Om det kommer nåt ynka positivt ut av krisen i Japan är det kanske att världen får färre kärnkraftverk (gäller alla andra land utom Finland där INGEN påverkas av dylika tragedier).



Snygga ägg! Verkligen. :o)

2011-03-22 @ 09:40:04
Postat av: Drutt

Gillade oxo äggen. Hade ju varit lite annorlunda att ha till påsk.

Apropå värme så har vi väl strax över 10 strecket här (+ alltså, tro't eller ej). Våren kanske äntligen är här trots allt.

Kul att du får lite folk att umgås med där nere, när ju inte fantastiska jag kan vara på plats. Kan ju naturligtvis inte bytas mot underbara jag, men i alla fall.

Jag fattar inte varför folk alltid ska slåss, och som sagt om de inte slåss så kommer det nå'n annan skit istället och tar kål på massa folk. Tur att man bor i "trygga" Sverige. Förhoppningsvis inte krig och jordbävningar i alla fall.

Puss,puss.

2011-03-22 @ 12:36:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0