19/3 Vilken vårdag!

Idag är det verkligen vår i luften, vinden är riktigt ljum men det är inte klart solsken tyvärr, utan lite disigt, kan leva med det, när man bara behöver en kofta på sig är det helt okej, hata mig inte.

Skickar med en bild från det som blev utomhuskonsert i torsdags 17/3. Lyckades få med två snutar i alla fall.


Ja, det hände väl inget särskilt igår. Vanlig skoldag och sen en lättlunch på stan innan jag gick hem för att göra lite läxor och titta på tv. Det var ju fredag så jag skulle ut och äta, måste ju ha lite fredagsmys. Jag gick till ett ställe jag varit på tidigare, La Passatore, det var jättetrevligt sist och pizzan god. Det hade inte ändrat sig, det var lika bra den här gången, bara lite andra gäster. Nu var det ett gäng utsläppta från ett kollektiv som bara äter ekologist och odlar allt själva, dessutom var de vänstersympatsiörer eller miljöpartister. Detta var min tolkning. Det konstiga var att det kom flera "sådana här" människor under kvällen och alla verkade känna varandra men hade inte bestämt möte utan blev väldigt förvånade över att ses. Lite annat folk var det också, bl a två par i 60-årsåldern som satt framför mig vid ett litet kvadratiskt bord. De beställde många små förrätter och ett stort fat med kallskuret. Det här fatet var egentligen för stort för detta lilla bordet och kyparen ställde det vid ena kanten hos en av gubbarna. Han tyckte väl att de andra också skulle få så han höll fram fatet till den andra gubben, det var bara det att han liksom körde upp det i ansiktet på honom, varpå den andre bara glodde på honom som om han inte var klok. Såg hur han tänkte, "vad gör du, är du inte klok, jag vill inte ha det i ansiktet", men det han sa var att vi kanske kan göra plats för det här i mitten. Detta såg så fruktansvärt roligt ut och där satt jag ensam.  Hur klokt ser det ut när man sitter där och skrattar för sig själv, men jag kunde inte hålla mig, ni skulle sett hans min. Ja, det var väl allt som hände förutom att jag tog en efterrätt också, bara för att det gick så bra att prata med kyparen, så då blev det så, men det var det värt. Blev jätteglad när pratet funkade så bra och något måste man ju prata om så det blev efterrätter.


Det finns några gamla Fiat 500 kvar, den här gick jag förbi igår kväll. Modell ny, gick jag förbi idag. Välj själva vilken ni tycker är finast. Jag gillar den nya.




De här fåtöljerna får symbolisera den utomhusföräljning som finns en del lördagar. Det är mycket antikt men mycket nytt också. En sålde bara gamla handtag och dörrknoppar som suttit på dörrar, lådor, skåp, luckor mm. Det jag tycker skiljer sig mest mot hemma är att här är det lite pråligare saker men också lite pampigare. Fåttöjerna är ett bra exempel.

Idag har som sagt vädret varit kanon och jag har varit ute nästan hela dagen. Gått en lång runda som jag avslutade inne i stan. Gick förbi en "utlänningsaffär", det är typ indier som har lite affärer med allt möjligt i. Den här ångrade jag väldigt fort att jag gått in i. Det stank! Avlopp är en lindrig beskrivning, skulle vilja säga som det heter på skånska, folkamög. Jag höll på att kväljas, måste ut. Nähä, det gick inte för hon skulle prata med mig och titta på mina fina örhängen. -Är det silver? -Ja, det är det. -Ååh, vad fina. Nu tog hon på dem också och på mitt öra och det luktade och hennes fingrar var fulla av bajs, i min värld. Jag måste ut! Hon ville ju bara vara snäll men fy vad hemskt det var.

Får väl avsluta med något lite trevligare. Det här är ju en mycket gammal stad som en gång var omgärdad av en mur, jag bor förresten precis intill en del av muren som är bevarad. Annars kan man se delar av den eller gamla hus och kyrkor som har byggts in i nyare hus. Skickar med ett kort på hur det kan se ut.

Kommentarer
Postat av: Drutt

Bajs på fingrarna, du är rolig du.

Skulle behöva lite nya dörrknoppar på köksluckorna, men det äe väl bara att drömma om.

Ikväll var vi i Vimseby, det var riktigt roligt. Jättebra provning av "Han söm höll i at". I övrigt kan jag hälsa från A&Å + att jag träffade diverse andra bl.a. Tommy och Gerd, Olle F och Jerry, och Anders den trevlige. Puss.

2011-03-19 @ 23:54:00
Postat av: Drutt

Glömde att säga att den gamla cinquecentan tycker jag är häftig.

2011-03-19 @ 23:54:47
Postat av: Danne

Ha, ha... Folkamög... Jag fick förklara det uttrycket för finlandssvensken... :)



jag vill ha en ny Fiat! Kan du inte ta med en till Sverige?! DÅ kan jag överväga att registrera om den och ta med den hit :)



Klem, klem

2011-03-20 @ 08:47:04
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Andreas

Man ska ju självklart ha den gamla!

De finns verkligen inte i Sverige. Och skulle man hitta en skulle de väl kosta en förmögenhet.

Annars har helgen varit lugn. Hade tänkt att åka ut till farsan på lördagen och fixa med bilen, men självklart kom det 30cm snö på fredagen.

Men nu i veckan skulle det bli toppenväder med sol och 10 grader varmt. =D

2011-03-21 @ 07:49:14
URL: http://crettin.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0