17/3 Festa Natzionale

Idag var den rätta firardagen för 150-års jubileumet för ett enat land. Det är en helgdag här men skolan var igång i alla fall. Vädret var kanon och det skulle vara lite påmpa och ståt på torget så vi hade utelektion idag på ett café på torget i solen och fullt av folk. Hur låter det? Är det det som kallas friluftsdag? Vi tog en promenad genom stan och Sabrina berättade om en massa saker jag missat, trodde jag såg allt. Den här staden har verkligen problem med vattnet, det är typ Venedig. Här fanns förr kanaler istället för det som idag är gator. Det har även i våra dagar, så sent som på 2000-talet, varit översvämningar beroende på högt vattenstånd (flod) i havet, samtidigt som det kommit mycket nederbörd. Det är ändå ca 7-8 km till havet. Svårt att tänka sig när man går på torra gator.

Efter skolan gick jag hem för att fixa lite lunch och läxläsning, fick fruktansvärt mycket läxor till imorgon. I dörren hemma stötte jag på Julia, husägaren, som nu tyckte det var dax för en tur till IKEA på söndag, gärna för mig, skall bli jättekul att komma iväg lite om än så bara till IKEA i Rimini.

Det skulle vara en stor konsert i en av kyrkorna kl.21.00, allt börjar så sent här, och jag var på plats i god tid, förstod att det skulle bli mycket folk eftersom det var gratis. Oj, oj,oj då. Massor av poliser och två brandbilar och några ambulanser. Hade det hänt något? Allt verkade ju så lugnt, visserligen mycket folk som bildade en bred kö framför de stängda kyrkportarna, men så mycket folk var det väl ända inte, 50-60 pers, det var ju ett tag till innan det skulle börja. Jag ställde mig i ”kön” och tjuvlyssnade.
Nu såg jag att det var många som gick in genom en annan port på sidan av kyrkan, det var fler som upptäckt det och de gick för att kolla men det var bara för inbjudna gäster, så vi andra fick köa vidare. Vi väntade och väntade, varför öppnade de aldrig porten, klockan var ju tio över nio.
Kvart över kommer det ett par för att berätta att kyrkan är full men vi kan få lyssna i högtalare ute på piazzan framför kyrkan. Det här är ju inte klokt! Här har de tryckt upp programblad och satt upp affischer för den här konserten och på kyrkporten stod det lappar om att det här var ingången för allmänheten.
Gissa om det blev uppståndelse, nu fattade jag vad poliserna gjorde där. Nej, så farligt var det inte, men det var några stycken som protesterade ljudligt och började skrika efter någon journalist bland de köande. Klungan splittrades och folk bara skakade på huvudena. Jag gick faktiskt fram och frågade han som gett oss informationen om jag hade fattat det hela rätt och det hade jag. Hade bara svårt att tro att det kund vara sant. Gå ut så stort mot allmänheten och sen bjuda in så många privat så det blir fullt i kyrkan!?!? Visst ja, jag är i Italien.
Jag stannade ett tag på piazzan för att lyssna, det var ju en skön vårkväll och musiken var fantastisk men det blev ju inte samma sak, så jag vände hem efter en halvtimmes konsert.

Ännu senare på kvällen skulle det vara ett fyrverkeri i utkanten av stan, men jag tänkte inte omaka mig iväg dit för att se ännu ett  ”fyrverkeri”. Borde jag gjort, hade tydligen varat i 20 minuter och hur stort som helst. Tror jag det, de fick väl det som skulle varit kvällen innan också.
Ni får lite foton från ett par affärer som skyltar i de tre färgerna dessa dagarna. Hade fler bilder men just nu fungerar inte bluetoothen.



Kommentarer
Postat av: Drutt

Italiani, sono come sono.

Vilket fusk att kunna sitta ute. Här har det ju kommit dryga två decimeter nysnö. Men det ska väl smälta någon gång det oxo. Hörde att det skulle bli 10 grader i nästa vecka, inte så tokigt.



Måste vara lite pyssligt att gå omkring med sådana kreationer på skulten. Tänk om man är torrboll, då slokar ju blommorna...haha. Ser fram emot morgondagens referat av kvällens händelser. Puss på dig.

2011-03-18 @ 21:51:46
Postat av: Danne

Jag vet hur du kände dig där i kön kan jag lova...



Här är det som sagt massa nysnö och den ställer till problem... på jobbet igår var det tre stycken som slog runt... En som slog i bakhuvudet, en som slog i svenskotan och en som bröt armen... va glad att du är där du är :)



Njut resan till IKEA och ät en Vit prinsessbakelse med lingonsylt från mig ;)

2011-03-19 @ 08:50:14
URL: http://danielsanden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0