16/3 Nu firas det

Ja, nu börjar firandet av enighetsdagen, 150 år. Det var bara synd att det var så dåligt väder hela kvällen, regnade men det var inte kallt utan riktigt sköntemperatur. Det finns en fin trädgård som man måste gå in bakom en kyrka för att se, dessa dagarna är det gratis så jag passade på. Det var bara det att det var mörkt och det regnade men trots det var det en skön avkoppling, en oas mitt i stan.

det blir inga fler bilder från den lilla parken för det var för mörkt, men det var väldigt vackert och rogivande

På torget hade de ordnat med en filmvisning mot en av husväggarna. Jag trodde att de skulle bli tråkigt, en historielektion med massa årtal och bla, bla, bla. men det var hur bra som helst. Skulle mer kalla det ett digitalt ljusspel ackompanjerat av kanonbra musik, än en film. Helt fantastiskt bra, tittade på den fem gånger. De utnyttjade bakgrunden (husväggen) på ett mycket fantasifullt sätt och tillsammans med musiken blev det mycket uttrycksfullt. Dessutom var det en stor yta de använde så det blev väldigt pampigt och imponerande. Önskar att ni fått se det. Vem brydde sig om regn man hade ju paraply och behövde inte frysa, det var riktigt mysigt.








Sen skulle det bli fyrverkerier. Det började med att musikkåren kom in på piazzan. Klockan är nu 23.30 och det regnar fortfarande men de spelar på, hellre än bra, om jag skall vara ärlig. Det har satts upp årtalen 1861 och 2011 som sedan skall tändas på förstår man, det här blir nog pampigt. När årtalen tändes gick det ett sus över torget och flera ropade "Viva Italia" , det sköts upp grön, vit och röd konfetti ett par meter upp i luften och sen tre "ljusstrålar" rakt upp, stämningen var på topp och alla ropade när ljusstrålarna sköts iväg, även de bara ett par meter upp i luften. Nu ska det börja! Musikkåren spelade lite till och sen var det slut. Ett fett antiklimax! Hade jag väntat ute halva natten för det här? Ja, det blev inte mer och folk började skingras. Snopet.


Kommentarer
Postat av: Danne

Ha, ha, ha... Blir det inte mer firande i helgen då?

Såg du verkligen den FEM gånger? Har du månne lite lite att göra??? ;)



Klem

2011-03-18 @ 06:06:58
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: eva

"filmen" var verkligen så bra önskar ni kunde sett den,imponerande. Men sen väntade jag ju på fyrverkeriet också. Visst har jag tid, lyxigt.

2011-03-18 @ 08:09:05
Postat av: Andreas

Jaja, stackars dig att det regnar lite i värmen. Här är det nu 2 decimeter snö...minst.

Gris! =P

2011-03-18 @ 11:43:35
URL: http://crettin.bilddagboken.se
Postat av: Drutt

"Filmen" påminner mig om Linköping, denna fantastiska stad. De hade ju ett sådant ljusspel uppe på slottets väggar, i lite mindre format visserligen, men det var häftigt ändå. Förstår att detta var nå't speciellt.



Fast de har mer fyrverkerier när det beger sig. P&K

2011-03-18 @ 21:54:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0