3/6 Igår var det nationaldagen

Det märkte man inte mycket av, det är ungefär som i Sverige, en ledig dag från jobbet men man firar inte som i t ex Norge. Det var en parad där de visade upp sina olika militära uniformer och stadens musikkår spelade. Detta hände vid 9-tiden på morgonen, det var allt som hände i stan och jag var inte där. Jag vet faktiskt inte varför man har 2 juni som nationaldag när det var den 17 mars 1861 som landet grundades och erkändes som en enad stat, hade ju tidigare bestått av flera småstater. Det är alltså 150 års-jubileum i år, ganska ung stat egentligen, lite konstigt när man tänker på romarriket, men i nuvarande konstellation har det inte funnits länge. Jag tog en långpromenad på eftermiddagen och avslutade i en park här i stan.

Här finns en liten bar och lite lekplatser för barn. Den är utrustad med många parkbänkar så jag passade på att sitta och läsa en bok en stund i skuggan, andra passade på att ha picknick i gräset, det var riktigt trevligt.


Jag har ju haft finnar i min klass denna veckan. Den ena kvinnan skulle bara stanna 1 vecka så hon hade sin sista skoldag idag. Nog för att det kan kännas rätt tufft ibland i skolan, det är inte lätt att alltid förstå all grammatik, dels att få den förklarad på italienska men sen har vi ju inte alltid en direkt motsvarighet i vårt språk, då gäller det gnugga de få celler man har. Det blev lite för mycket för den här kvinnan (fiskhanden, info till vissa) hon gick ut ur klassrummet för att gråta en stund, när hon kom tillbaka hade hon solglasögonen på sig och bad om ursäkt. Hon stannade inte särskilt länge utan gick ut för att gråta lite till, därefter stannade hon kvar. Stackars människa, jag har också varit där, när man tycker att man är fullständigt dum i huvudet och undrar hur man skall reda ut det här, man kan bli gråtfärdig för mindre. Jag har ju aldrig haft någon att fråga, aldrig kunnat få något förklarat eller bekräftat på svenska. Nu kunde jag förklara för henne på svenska, så hon behövde inte ta det så hårt, hon fattade ju till slut. Men det är konstigt, vissa veckor är det som man glömt det mesta och andra veckor pratar man på som värsta infödingen (viss överdrift) det är som man inte orkar hålla samma tempo hela tiden, hjärnan behöver nog begrunda en stund. Ni kan ju begrunda den här varelsen en stund.

 
Jag såg en rolig bil när jag hade besök, såg ut som en mini-Jeep men den var ganska smäckig,men färgen var ju fin.


Imorgon tänkte jag ta tåget till Venedig men bara över dagen, man får ju passa på när man har så nära, det tar ca 3 timmar. Man blir lite bekväm, tänker på att det är varmt och fullt av folk och totalt 6 timmar på tåget, men nu ska jag övervinna alla pessimist tankar och gå och köpa tågbiljetter. Tåget går tidigt imorgon bitti och då är det skönt att redan ha en biljett.

Kommentarer
Postat av: Danne

Varelsen informerar om att det alltid är möjligt att nå honom på telefon om tågresan till Venedig skulle urarta. Som van resenär just denna sträcka står han alltid till tjänst :)

2011-06-03 @ 16:15:57
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Drutt

Ha, ni bara reser och reser. Jag har iaf varit och fiskat med Sara. 30 poäng (information till vissa)fick jag, Sara var i hälarna med 27 så det gick ju skapligt, Höll bara på att frysa ihjäl på morgonkvisten innan solen hade gått upp riktigt.

Kul med Venedigresan, är ju ett tag sen en annan var där nu.

Hoppas du har haft det bra på stranden idag.

Puss

2011-06-05 @ 11:50:43
Postat av: Danne

HA!!! 30 poäng... Tur för er att inte jag va med då ;)

2011-06-05 @ 12:02:21
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Håkki

Stackars, stackars fiskhanden. Hon var ju tom rädd när hon träffade mig. Ja, jag vet jag är skum...



Hoppas Venedig var en höjdare! :o)



2011-06-06 @ 11:24:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0