26/6 Stranden

Jag har tillbringat hela helgen på stranden i solen men ibland även under ett parasoll.

De har ändrat busstiderna och även turerna nu i sommar, nu går det en buss till stranden bara några hundra meter hemma från mig, innan fick jag gå till stationen varje gång jag skulle till havet. Det är ganska långt till stationen, inte för att det gör mig något att gå en bit men det är värmen som är värst och med tung väska blir det ganska jobbigt. Detta har gjort att jag fått byta strand, det är bara en av bussarna till stranden som går från mitt, men det här är också bra, faktiskt lite mindre folk och det gör ju inget. Det finns fortfarande tillräckligt att titta på, det är ju inte precis folktomt.

 
Det är lite olika system över allt, det gäller att lära sig hur det funkar på de olika ställena. Här t ex skall man säga till innan kl. 11.30 om man vill äta lunch. Man får bestämma innan vilken tid man skall äta och vad man skall äta, sen uppger man sitt namn. Skulle man sedan glömma tiden och inte komma i tid ropar de ut ens namn i högtalarna. Ja, det är ju också ett system. Det var typ torgförsäljning i dag uppe vid strandbaren, grönsaker, ägg, frukt ,vin, honung mm. Det var mycket folk som handlade och jag tänkte, varför köper folk ägg och potatis, frukt fattade jag att man ville ha på stranden, men skall de ha ett kilo potatis med sig ner på stranden? Nej då, det ställdes undan hos försäljaren och så hämtade man det när man skulle gå hem. 


Jag badade flera gånger, men det var väldigt mycket fiskar idag, sådana där genomskinliga, och inte bara småfisk utan även modell större, typ 35 cm, i stim, äckligt. De var bara på det grunda, så när man väl banat sig väg genom stimmen var det lugnt. Däremot kom det en "salvatore" i full fart mot mig, men det var bara en trevlig syn. Båten är en kattamaran med en platta som håller ihop de två uderredena, på den plattan står man sen och ror, kan tänka mig att de har sådana för att det går fortare när man står upp och kan använda hela sin kraft. 

Igår när jag åkte hem så fortsatte inte bussen utan stannade vid stationen så jag frågade chauffören varför, han sa att det var avstängt på vissa gatorn genom stan för det var någon slags löptävling som gick genom stan. Jaha, så fick jag gå hem i alla fall, men jag stannade till lite på torget men de hade inte kommit igång riktigt ännu. Klockan var 19.30 men fortfarande väldigt varmt så jag förstår att de väntar på "bättre" väder

Det var tydligen många deltävlingar och nu var det Ravennas tur.


Jag stannade aldrig så jag fick se dem använda målgången. Efter en dag på stranden ville jag ju gärna hem och duscha innan jag var redo för att vara bland folk, men jag såg en prisutdelning i en barn/ungdomsklass.
 

Kommentarer
Postat av: Danne

Vem behöver bo vid Holmenkollen för att få se idrottsevenemang :) Hoppas att systemet med maten gör att man SLIPPER vänta i 45 min på maten som sedan hinner bli kall innan resterande sällskap fått sin ;)

2011-06-27 @ 14:29:36
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: eva

Precis så är det, mycket effektivt och dessutom god mat. Nu har det här blivit favoritstället

2011-06-27 @ 15:32:23
Postat av: Therese Freijd

Det låter härligt alltihop :)!

2011-06-27 @ 19:00:42
URL: http://danstanten.blogg.se/alvabloggen
Postat av: Drutt

Dit schkall vi gå ...

Mycket kul du får se i "din" stad. Kommer nog att sakna det livet kantänka.

Här hemma regnar det igen...precis som vanligt på sommaren.

Kan du inte försöka hugga en av de där 35 mm firrarna så har du ju kvällsmaten fixad :-)

Vi hörs .... puss,puss

2011-06-30 @ 19:43:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0