22/6 Här är det varmt

Det är 30+, tur att det blåser lite och vid havet är det riktigt skönt, även i vattnet

Det ser foltomt ut men det är tvärtom, särskilt på helgerna, men även mitt i veckorna är det mycket folk, däremot är det några timmar på eftermiddagen då det är rätt lugnt när alla äter lunch.

Som ni förstår tog jag mig hem från Lecce även om det inte var den bekvämaste resa jag gjort. Jag satt hela natten med 5 herrar i en kupé och var framme kl. 04 i Ravenna. Jag var lite misstänksam till att gå genom hela stan den tiden på dygnet men det var så lugnt så. Det var inte mycket folk ute, stötte på några stycken och en polisbil som stannat några ungdomar som körde mot enkelriktat. Däremot kanske jag väckte en och annan när jag drog min väska på hjul genom stan, kan lova att jag hördes.

En kvällsbild från torget i Lecce. Här ser man "baksidan" på amfiteatern de hittade under torget. De har grävt fram 1/4 av den och integrerat den med torget. Vi hat just pratat om det i skolan, hur man skall behandla allt som finns under jord här, allt antikt man hittar när man skall bygga något här. Det här sättet tycker jag om, att låta det bli en del av nutiden och tillgängligt för alla, utan att man behöver gå på ett museum för att se det. Det är inte helt ovanligt att man gör så här.

Igår kväll var jag ute på middag med klassen, just nu 4 personer, och andra elever från de andra klasserna, totalt var vi 13 elever och 2 lärare. Det var riktigt roligt, mycket skratt hela kvällen. Väldigt skönt att inte vara sämst längre, så skönt att ha gjort den värsta tiden. Tro nu inte för att jag pratar jättebra, men man klarar en hel kväl ihop på italienska och man har dessutom utbyte av det och väldigt roligt. Det hade givetvis varit betydligt svårare om man varit med italienare, inte lätt att hänga med när ett gäng kommer loss och pratar med varandra.


Den här hittade jag också i Lecce utanför en affär, antar att den symboliserar att här var ett stort handelscenter för massor av år sedan, inte så konstigt med tanke på stadens läge. 



Kommentarer
Postat av: Drutt

Känns lite konstigt att du kan prata italienska...men kul. Måste vara jätteroligt att kunna snacka med folk på deras eget språk.



Puss

2011-06-23 @ 06:42:15
Postat av: Danne

Jag har all hört dig prata Italienska... Du kan nog skrävla på MINST lika bra som itaienarna själva ;)

2011-06-27 @ 14:36:31
URL: http://danielsanden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0