16/6 Klasskompisar


Jag tänkte jag skulle berätta lite mina klasskamrater.
Det är ju ingen som stannar så länge, men en tjej från Schweiz, 23 år, har varit här i 6 veckor nu men i morgon är hennes sista skoldag, hon skall då göra sitt examensprov. Hon läser turism hemma och behöver italienskan för att klara skolan i Schweiz så hon är riktigt nervös nu för hur det skall gå. Jag är övertygad om att hon fixar det. Det är så roligt att se hur bra alla blir efter några veckor här, man märker inte skillnaden på sig själv men man ser den på andra. Sen har vi en tjej på 19 år som bor i Italien, sydtyrolen, hon är alltså tysktalande. Konstigt att vara italienska och inte kunna italienska, de läser det i skolan som vi läser engelska. En tjej från Holland, 29 år, som är ihop med en kille här ifrån Ravenna. De har varit ihop i 4 år och pratar alltid engelska ihop men nu skall de antagligen bo här och hon vill öppna ett B&B här i centrum. En bra idé tycker jag. Hon skulle kanske mixa det med andra turistjobb, hon jobbar redan idag med turism i Holland.Sen har vi en kvinna från Tyskland, 65 år, som är ensamstående och vigt sitt liv åt jobbet. Hon har jobbat i en massa olika länder som ingenjör, bl a Brasilen, Afghanistan, Japan, där bodde hon i 4 år och lärde sig även japanska men har glömt allt idag. Hon har varit med om hur mycket som helst och har jättemycket att berätta, men det är hennes sista skoldag imorgon. Den senaste eleven som kommit hit är från Österrike, 50 år, hon säger inte så mycket så jag har faktiskt inget att berätta om henne, hon stannar bara en vecka till. Det är så roligt att träffa så mycket olika människor det är verkligen berikande. Sabrina, läraren, är på semester denna veckan på Sardinien med sin familj. Maken och dottern är bergsklättrare så det skall de ägna sig åt halva veckan, resten av tiden blir sol och bad. Vi har alltså haft en annan lärare men det är också bra för alla förklarar på lite olika sätt.

Såg ni månförmörkelsen igår? Jag såg den från min säng, ser månen när jag ligger i sängen, så fint så. Hela var mörkt rödbrun med ena sidan, som en tunn nagel, mycket, mycket starkt lysande. Häftigt.

Det här är också en smått utomjordisk bild från påskprocessionen i Norcia, Umbrien

Jag kanske inte kan skriva imorgon när du fyller år Marie för jag skall på utflykt igen, men jättemånga grattiskramar från mig och Italien. Hipp, hipp, hurra!


Nu skall jag gå till stationen för att köpa en biljett till Lecce som ligger längst ner på Italiens klack. Det tar 8-9 timmar att resa dit så jag hade tänkt att ta ett tåg som går på natten, 00.30 härifrån Ravenna. Har inte tänkt att ha liggplats utan bara sittplats, ja, detta skall bli ett äventyr som ni får höra mer om senare.

Kommentarer
Postat av: Danne

Du är inte klok... Det är bara ungdommar som reser mitt i natten ;) Men du kommer säkerligen att få det trevligt där nere :) Här blir det istället Ullared som ligger ganska långt ner på västsidan av Sverige... DET DU!!!

2011-06-17 @ 08:51:49
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Drutt

Min fru är väl ungdom, Danne (vill du inte ha nå't arv??)

Väldans massa folk du får träffa, måste passa dig perfekt. Hoppas du träffar massa kul folk i Lecce också. Bli inte mångalen bara :-)

Puss

2011-06-18 @ 09:22:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0