9/7 Firenze

Nu är jag i Flonens. Vilken stad! Full av kultur och konst men också full av turister. De man lägger märke till mest är amerikaner och japaner. Japanerna gör inte så mycket väsen av sig det är bara det att de kommer i klungor och tar rätt mycket plats. Amerikanerna är inte så många åt gången men tar minst lika mycket plats, men man får ju tänka på att de äger ju faktiskt världen, glömde det. Måste säga att jag förundras över att italienarna orkar med att vara så trevliga och hjälpsamma som de är mot turister. Min nya uppgift här i livet är ju att betrakta och då ser jag hur turister bara sticker in huvudet i affärer och barer och frågar om vägen hit och dit, och de får alltid hjälp. Tänk så många gånger om dan dessa ägare får samma frågor det är väl därför de är ganska bra på engelska här.


Det här en vanlig bild från Florens, floden Arno med Ponte Vecchio i bakgrunden. Men floden kan också se ut så här, konstigt att det bara lagt sig vid en pelare, eller vad det är. Ser ni en lite svartklädd varelse långt bak i bilden uppe på bron. Det var nog något fel på honom för han gick och skrek på italienska allt vad han orkade "min bil är trasig". Jag tror inte han hade någon bil ens, såg lite för uteliggaraktig ut för att ha en bil.

Här Ponte Vecchio, gamla bron, på närmare håll. Som ni ser är det hus bygda på bron och alla är guldsmedsbutiker, finns inga andra affärer på bron.

Här är utsikt från bron, som ni ser är det inte långt till Toscanas kullar, staden ligger vid foten av Appeninerna.

Även här sätter man upp ett hänglås tillsammans med sin älskade och kastar nyckeln i floden, precis som Deas och Marie gjorde i Riga

Trafiken är ett problem i Florens. De försöker att begränsa biltrafiken i innerstaden genom att göra det så jobbigt som möjligt att köra här genom att enkelrikta gatorna så mycket de orkar. Parkeringsplatser är också ett problem, vilket vi fick erfara när vi var här för ca 1000 år sedan. Halva dagen letade vi efter en parkeringsplats, till slut ställde vi oss på en handikappsplats och hoppades att de inte skulle köra iväg bilen för oss, vilket vi såg att de var glada för att göra med andra. Vi klarade oss men vi var ju nervösa hela tiden så det var inget större nöje. Det här är en vanlig syn, långa rader med motorcyklar/vespor, jag har tagit kort på mycket längre rader men de gör sig liksom inte på bild, blir lite för smått längst bort.

De har ett sopsystem jag aldrig sett innan. Här slänger man i en sluten tunna och så ramlar det ner under i en typ kontainer under marken

Detta är en av kyrkorna jag varit inne i Santa Croce

Det hade säkert varit jättefint invändigt också om de inte hade hållit på att renovera hela framsidan, man kunde ana vackra fönster och säkert fina målningar också, men nu såg man ingenting. Kostade ändå 5 euro att gå in

Utanför på torget var det två illar som spelade jazz, jätteduktiga

Det ser rätt roligt ut på torg och gator för alla går i skuggan, det är säkert 350 grader, det skall vara med en nolla efter för så hett är det. På det här kortet ser det ut som om stan är öde, alla flyr solen

Den här typen av bilar med tre hjul ser man inte så ofta längre, finns mer i syd. Det är lite roligt för när man pratar med italienare om hur något är här i landet eller det är något annorlunda, lite konstigt, säger de alltid, Ja, ja, det är nog i syd.

Jag besökte också Palazzo Vecchio och då tog den här trevliga typen emot mig. Ser ni strålen ur munnen?

Invändigt var det helt otroligt, detta är ett tak, jag räknade till 39 olika målningar som bildar ett tak. Allt var så enormt och överdådigt, det går inte att återge på en liten bild

Att de bodde flott, här är bara en trappa men det hindrar ju inte att man gör taket till ett konstverk och blir mottagen av en vacker staty

Alla rummen var täckta av målningar, både väggar och tak, och så lägger vi till "lite" guld till det också.
 
Utanför palatset står två statyer, den ena är den kända "David" av Donatello och den andra vet jag inte vilken det är men jag kallar den "totalt förtryck", eller "akta så jag inte kissar på dig". Ni får själva gissa vilken som är vilken. Själv tycker jag att "David" är en mycket vacker staty.



Ett fönster för gottegrisarna

Undrar om den här glasserian har någon framtid i glassens förlovade land, behövs dom verkligen här? Tvivlar på det för här verkligen god glass

När vi nu ändå är inne på mitt favoritämne, mat, som förövrigt italienarna också pratar om ständigt, det är därför jag älskar att vara här, så har jag ätit gott sedan jag kom till Florens. Hemgjorda pastan jag åt till lunch i går med tomater, ruccula och konjak!? och till efterrätt panna cotta med färska bär, jordgubbar och hallon, pizzan jag åt idag med skinka, färska champinjoner, mozzarella och grädde!? grillade T-bensteken i går kväll, vilket är Florens matsignum, var ju bara tvungen att äta det här även om den var alldeles för stor, ca 700 g, nej, jag åt inte upp den, puh, skall nog aldrig mer äta kött, men gott var det. På bilden ser det bara ut som en lite större fläskkotlett

Idag har jag besökt Uffizerna som är ett av de större konstmuséerna i världen. Jag försökte komma in igår också men det är så långa köer så efter 1 timme gav jag upp för då skulle det ta 1 timme till innan jag kom in, men det gjorde inget. Jag fick prata med mannen framför mig i kön i ca 45 minuter, jag var så lycklig, det gick så bra och vi hade så roligt, även han. Tänk att jag kan! fattar inte det, och att de är så snälla som vill prata med mig. Idag köade jag bara drygt 1 timme, men jag har hört talas om de som köar för att komma in på Ullared så jag kunde väl köa för det här. Det var så mycket konst så jag blev liksom mätt, man kan faktiskt inte ta in hur mycket som helst, men nu har jag sett det i alla fall. Man fick inte fota därinne, tur för er kanske, men det fanns faktiskt en del roliga detaljer på en en del tavlor, undrar om de hade humor eller det bara ser roligt ut med dagens ögen, eller mina. Det här är från terassen uppe på taket, det är toppen på tornet man ser, jämför med husen i bakgrunden till höger så kanske ni får en uppfattning om hur stort allt är
   

Kommentarer
Postat av: Håkki

Det är ju så mycket att se i det landet där... Undrar när man kommer sig dit nästa gång? :o)



Fotnot:



Liksom det för en del är viktigt att få höra nån säga "vaxduk", är det kanske för andra viktigt att få säga "min bil är trasig". ;o)

2011-07-10 @ 11:46:37
Postat av: Danne

Nu ska jag vara lite duktig och berätta lite om Ponte Vecchio... Vet du varför det bara är guldsmedsbutiker där ( i stort sett). Från början var det mest slaktare och matförsäljare men den inflytelserika familjen Medici tyckte att det luktade för mycket och bestämde därför att ENBART guldsmedsbutiker fick förekomma där...



Kom jag med något nytt nu elelr visste du det? Ibland lönar det sig att titta på Travel chanel ;)

2011-07-10 @ 16:28:44
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Drutt

Angående Ponte Vecchio så vore det ju nå't för Marie.

Såna där tunnor skulle man ha, så slapp man att ha en massa lata sophämtare som inte orkar gå två steg extra två gånger om året. När det gäller torgen ser det ju nästan ut som i Österbymo en lördagskväll ... helt öde.



Snart kommer din egen lille "David" ner så slipper du titta på statyer, :-).



Puss puss (10)

2011-07-10 @ 17:15:13
Postat av: eva

Du är för rolig Håkan, tänkte inte på att det var så.



Jodå, jag visste. Dessutom tror man att ordet bankrutt kommer härifrån. När handelsmännen inte kunde betala sina skulder eller skatter, skickade man polisen/militären på dem som slog sönder deras bord/disk. Banco på italienska är bänk och rotto är trasigt, banco rotto, och med ett trasigt bord kunde de inte fortsätta sin försäljning



Drutt,har du glömt att ställa ut tunnan, eller?

2011-07-10 @ 20:12:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0