2/7 Faenza

Jag trodde aldrig jag skulle ta mig hit idag. Jag hade kollat tiderna innan och det gick både buss och tåg dit. Jag valde en tid som var med en buss och gick därför i god tid busskontoret för att köpa en biljett. Två luckor för biljettköp och båda med lång kö. När det äntligen var min tur fick jag till svar att det var fel lucka, i luckan bredvid kunde man köpa biljetter, vad man gjorde i den här luckan fattade jag aldrig. Så typiskt Italien, det här med att man måste stå i rätt kö, jag vet inte hur många gånger jag varit med om att man måste byta kö när man äntligen har kommit fram. Det allra värsta är när man bara skall fråga något och den personen vägrar att svara för att man står i fel kö, när man sedan bytt kö och frågar rätt person har det hänt att den "rätta" personen har frågat den i fel lucka och så får man svaret från "fel" person i alla fall. Detta är något som retar italienarna också och det är som sagt inte ovanligt. Tllbaka till busskön, när jag bytt kö, fick ju ställa mig sist, kom han på att jag skulle gå in på stationen för att köpa biljett till Faenza trots att det gick med buss. Detta ropade han till mig när jag stod i kön, det var ju snällt att jag inte behövde köa ända fram till luckan. In på stationen, även här två långa köer, men nu började det bli ont om tid. Jag visste ju inte heller varifrån den här bussen gick, det finns lite olika platser att välja på utanför stationen och det står inte varifrån de här bussarna går eller några tider. Jag bytte kö en gång, nu började jag inse att det här skulle aldrig gå så jag gick ut för att leta reda på hållplatsen och chansa på att man kunde köpa biljett på bussen. När jag hittade hållplatsen såg jag att bussen just åkte. Jaha, det här var ju lyckat, hur svårt skall det va?! In igen, ställa sig i en kö och äntligen köpa en biljett. Jag frågade varifrån bussen skulle gå och fick veta det, men nu var det ett byta. Inga problem. Jag gick bort till tavlan med avresetider och såg att det gick ett lokaltåg den tiden hon sagt. Var det tåg jag skulle åka nu, varför hade hon inget sagt när jag frågade varifrån bussen skulle gå? Jag såg att det kom in en buss från Faenza så jag gick och frågade chauffören och han var det reda med, han visste att det var ett tåg och visste dessutom vart jag skulle byta, fin människa det. Så det slutade med ett regionaltåg med ett byte som jag höll på att missa eftersom tåget var försenat men tillslut var jag i Faenza och började med att besöka Museo delle Ceramiche. Det är här ifrån Faenze som fajans keramiken kommer.

Det var ett jättestort museum men ganska enahanda, blev nästan lite trött på allt till slut

Undrar hur många tusen föremål det fanns där inne, jag var där i två timmar, och det är länge för att vara mig

Det fanns en nyare avdelning också, den här "Bulldog" var gjord på 30-talet. Det jag var mest förvånad över var att det som var gjort på 20-talet såg ut som det kunde varit gjort idag.

Det fanns en liten park straxt utanför museet men näckrosor och en annan rolig blomma



Det syntes på flera ställen att här var det keramik som gäller, i Ravenna är det ju mosaik



Nu började jag bli hungrig och klockan var rätt mycket, det gälller ju att äta på rätt tider för annars får man ingen lunch, restaurangerna stänger på eftermiddagen. Problemet var bara att jag inte hittade någon restaurang, jag hittade en men tyckte att den var onödigt dyr, hade jag vetat hur svårt det var att hitta något annat ställe hade jag tagit den direkt. Det var omöjligt att hitta något matställe förutom barer och där finns ingen "riktig" mat, har man tur finns det en macka. Jag gick och gick och hade dessutom skoskav, jag hade plåster med mig men det hjälpte inte mycket. Nu var jag riktigt irriterad och trött, var faktiskt på väg tillbaka till stationen för att åka hem. Då hittade jag ett bokcafé som hade lite mat, eller rättare sagt en sorts sallad och lite olika smörgåsar, men det var så trevligt så jag tog det. De spellade behaglig jazz och hade hyllorna fulla av böcker och tidningar. Jag hittade om kokbok av Jamie Oliver där han besökt lite olika länder bl a Sverige

Det var lite konstigt, här satt jag i Italien och läste på italienska om hur bra han tyckte om Sverige och våra typiska rätter och råvaror.

Så här goda mackor åt jag

Jaha, nu var det roliga slut, maten alltså, jag visste inte riktigt vad jag skulle göra men jag var lite kaffesugen så jag tog en kaffe på ett café som hade världens godaste kakor, de var verkligen ovanligt goda. Jag gillar att de är så små, inte större än en 5-krona.

Nej, nu kände jag mig rätt klar så jag åkte hem igen. Väl i Ravenna lyckades jag för första gången se när ett brudpar kommer ut från kommunhuset. Tidigare har jag ju bara sett spåren efter dem i form av risgryn och dylikt. Kolla polisen till höger, kollar han om den är kvar eller?

Kommentarer
Postat av: Danne

Nu låter du som en äkta svensk ;)

Läste du att Jamie åt surströmming??? Det gjorde han i alla fall på TV...



Även poliser måste checka sådant emellanåt... Det kan vara ett utsatt yrke de har :)



BTW... Kakor skall vara stora och inte små... minst som en 20-lapp...

2011-07-03 @ 10:22:24
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Håkki

Åh, vad jag hade kokat över pga kösystemet, men kakorna var säkert värt resan.



Ser inte bulldogen lite överraskad ut? ;o)

2011-07-04 @ 09:18:23
Postat av: Drutt

Länge leve det Italienska systemet för informationsutlämning och liknande påhitt. Ingen byråkrati där inte ... inte.

Spark där bak kanske skulle hjälpa ibland.

Däremot är de inte så dumma på att göra mackor, kan hålla med där ... om man räknar bort de torra mackorna som vi av nå'n obegriplig anledning fick första resan till Ravenna för 1000 år sedan. (Kanske därför de var torra...hmmmm).



Angående den stolte lagens tjänare så tror jag mer att han kollar om det stänkte när han var inne på toa. Puss,puss,

2011-07-06 @ 23:24:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0