9/2 Jippi, jag är tillbaka

Nu är jag tillbaka på nätet. Har varit utan internet ett tag men nu har den redige sonen i huset fixat det.

Jag kan ju berätta lite om hur jag bor. Jag hyr alltså en liten möblerad lägenhet på övervåningen på ett större hus. Det är hall, sovrum/vardagsrum, ett stort kök och badrum med både badkar och duschkabin. Självklart är badrummet utrustat med bidé också, finns nog i alla italienska badrum, har aldrig bott här utan, de tycker vi är konstiga som inte har det. Jag har dessutom två balkonger, en ut från köket mot trädgården (baksidan) och en ut från hallen ut mot framsidan. Det är väldigt högt i tak, nästan 4 meter, så det känns väldigt rymligt. Familjen som äger huset består av mamma Julia, 55 och sönerna Leonardo, 24 och Lorenzo, 20. Jag har inte träffat Julia än, hon är i Indien på semester, men pojkarna är väldigt trevliga och artiga mot tanten på övervåningen. Dessutom är den äldre jättebra på engelsk och datorer.
Vi har ju Valeria också som är familjens hemhjälp. Hon kommer varje förmiddag och sköter om oss, mig med.   Om jag inte bäddat på morgonen eller diskat innan jag går till skolan så har hon gjort det tills jag kommer hem. Nu tycker ju jag att det är lite pinsamt att lämna diskning och bäddning till henne, så det fixar jag innan jag går. Då brukar hon rätta till mina kläder på stolen och vika om filtarna i soffan även om det är i ordning, bara så jag ska se att hon varit där. Hon bäddar rent 1 gång i veckan. Jag behöver inte ens tvätta själv, hon hänger min tvätt utanför min balkong, vilket är väldigt vanligt här i Italien, sen har jag bara att ta in den när jag kommer hem. Lyxigt, jag vet.


Kommentarer
Postat av: Therese Freijd

Jag skulle lätt kunna tänka mig hemhjälp om jag hade råd :) Tycker det låter som om du bor jättebra! Kram från mig

2011-02-09 @ 23:50:28
URL: http://danstanten.blogg.se/alvabloggen/
Postat av: Danne

Men hallå?!?! Dina undrkläder får du gärna behålla för dig själv i fortsättningen...

2011-02-10 @ 06:05:20
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: marie

Härligt! Är pojkarna snygga? Kanske skulle hälsa på!

2011-02-10 @ 15:30:51
Postat av: Eva

Tror inte att de faller dig i smaken, men ni är alltid välkomna att hälsa på, snart blir det varmt på riktigt, då kan ni komma

2011-02-10 @ 15:46:49
Postat av: Drutt

Man måste se till att hålla sig med lyxhustru :-).

2011-02-10 @ 17:42:57
Postat av: Danne

Nu ska du få höra om Runebergarna... Ja, SJÄLVKLART är det jag som har bakat dem... bilden är dock från förra året men bakade likadana i år. De är lite småtorra eftersom de är gjorda på kaksmulor(ströbröd) men det är mycket smör i dem så de smakar lite som en lite torrare mazarin ungeär. Faktiskt riktigt goda och enkla. De ska egentligen vara lite högre (tänk holländare) men hade inga formar så jag fick göra egna av aluminiumfolie ;)

2011-02-10 @ 19:51:09
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: eva

Låter som om jag skulle gilla dem

2011-02-12 @ 10:37:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0