27/2 Regnet det bara öser ner

Nja, det var ju att ta i lite, men regnar gör det. Hela söndagen och idag fortsätter det men det är inget ösregn, bara lite droppar men jag får ju använda mitt Ikeaparaply i alla fall. Igår var jag mest hemma, gjorde läxor under några timmar, lagade tomatsoppa till lunch och stickade färdigt min "väst" eller vad man skall kalla det. Det har under hela sticket sett ut som en vit jätteblöja men jag hade följt mönstret så noga så det kunde inte vara fel, men det såg inte ut som ett klädesplagg utan som en jätteblöja. Så det var med spänning jag maskade av och där var den, en väst med lite krage och spetsmönster, fattar fortfarande inte hur det blev så. Ska försöka ta kort på den någon gång när jag har den på mig så ni får se. Nu skall jag börja på en kofta som jag hade garn med mig till, men när jag började läsa mönstret insåg jag att det här blir tufft, det är väl bara att göra som det står. Vi får se vad det slutar med.

Jag har fått önskemål om att man vill se luggen, har verkligen ingen lust att visa varken den eller mig. Gillar definitivt inte att ta kort på mig själv, svårt är det också, så det blev några stycken, tänkte plåga er med några av dem. Håll i er!




Det finns en del ord på italienska som vi har i svenskan men med en helt annan innebörd. Några av dem känner man sig verkligen obekväm med att använda. Ni förstår nog varför.
fitta - smärta, håll
fetta - skiva. Tänk att gå och köpa, una fetta di cotoletta, i saluhallen
carina - söt, trevlig. (Jo, kyss mig, eller hur?)
vi - er. Här blir det gärna lite rörigt i min hjärna när jag ser vi och ska tänka er.
Kommer inte på fler just nu, men sen har vi ju gratis som betyder samma sak på båda språken. Fler sådana ord tack! Annars går studierna sin gilla gång varken, varken mer eller mindre. 

Tänkte ni skulle få någon vettig bild idag också. Det blir på det lutande tornet mitt centrum. Det var en stor tänkare som sa (Drutt), "vad är det me´ lutande tornet i Pisa". Ja, det kan man undra, var och varannan stad här nere har ett torn som lutar  


Kommentarer
Postat av: Drutt

Hej Lisa Lugg!!



Tur att "blöjan" blev bra. Ge nu inte upp på nästa projekt. Och sen får du ju försöka hålla tungan rätt i mun när du kommer hem, annars kan det ju bli pinsamt....



Apropå lutande torn så undrar jag ju faktiskt vad som är så speciellt med Pisa. Man kan ju nästan inte hitta en stad i Italien som inte har ett lutande torn. Och bologna har ju förresten två.



När det gäller luggen så tucker jag faktiskt att du är jättesöt i den, så det så. Skratta inte ihjäl dig när du ska ta kort bara.



Puss

2011-02-28 @ 18:24:07
Postat av: Danne

Du glömde att det också finns "Per fetto"! Mycket viktigt och välanvänt ord i Italien har jag hört!



Ha, ha, ha... Nu när du bloggar får du räkna med att ta kort på dig själv. Du ser fin och välmående ut måste jag säga. Ska jag vara ärlig så va faktiskt det första jag tänkte på... "Hemma på min gata i stan..." Alltså jag tycker du ser ut lite som Stina i Saltkråkan :)

2011-03-01 @ 06:07:33
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: eva

Nej, jag fattar inte heller varför just Pisa, googlade på "lutande torn i Italien" men fick bara upp ett, gissa vilket? Och Daniel vad har vi sagt om att vara ärlig, ibland räcker det om man bara är snäll, men jag förstår vad du menar, den växer väl ut någon gång. Visst var carina ett passande ord?

2011-03-01 @ 10:16:53
Postat av: Danne

Det va inget illa ment... Stina är söt :)

Ja... carina var ju MYCKET passande ;)

2011-03-01 @ 17:16:40
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Håkki

Strålande lugg!

(Resten vågar jag inte kommentera)

2011-03-02 @ 10:13:24
Postat av: eva

Jag förstår att du inte vill kommentera, det var jobbigt nog att skriva det.

2011-03-02 @ 11:06:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0