26/2 Marknadsdag

Det har varit fantastiskt väder både fredag och lördag, har varit ute jättemycket. Igår satt jag ute i solen på det stora torget och åt en mycket sparsam lunch, skulle ju gå ut och äta på kvällen, fredag och allt. På vägen hem hade jag ingen brådska utan stannade jag till på ännu ett ställe som ligger jämte skolan. Passade på att ta en bild därifrån, riktigt trevligt ställe med jättetrevligt par som driver det.


Till kvällen kunde jag inte bestämma mig för vart jag skulle gå för att äta, men det slutade på japanrestaurangen till slut. Det låter rätt roligt när japaner pratar italienska, de gör det väldigt mjukt och inte tillräckligt distinkt (jag har samma problem). Tjejen som tog emot gästerna körde samma fras hela tiden, "buona sera, ciao, salve", typ 3 hej på lite olika sätt. Jag åt något kycklingtjosan till förrätt och stekt ris med grönsaker och kyckling(igen). Brukar
inte ha problem med pinnar men riset var stört omöjligt att få i sig. Det höll inte ihop på något sätt utan det var att försöka få upp så många riskorn man kunde med pinnar som smalnade av så de var bar ett par millimeter i diameter i änden. Rekordet var 4 riskorn, jag satt där och tänkte att man blir nog väldigt rapig av den här maten med tanke på all luft man sväljer. Skall tilläggas att det dukas bara med pinnar.


Idag när jag vaknade fick jag för mig att jag skulle klippa lugg, och det gjorde jag, så nu ser jag inte klok ut. Men det ser väldigt trevligt ut på mitt köksbord.

Efter frukosten gick jag till en marknad som finns på onsdag och lördag förmiddag. Här finns allt som det gör på marknaderna här nere. Köpte bara ett par sol- och ett par läsglasögon. Tillsammans 8 euro, fynd! och något jag behövde. Det kommer lite bilder från marknaden. Den första är på bokbussen som stod parkerad intill marknanden, förstår inte varför de har bokbuss i en så stor stad men det kanske är för att det skall vara tillgängligt där folk är.


Den här blev för konstig i ljuset. Ser ni att det ser ut som Ryssland? Italien är det sista jag tänker.


Och så lite vårtecken tillslut
 

Efter marknaden visste jag inte riktigt vad jag skulle göra, gå hem eller fortsätta på stan. Det blev stan, det var ju så fint väder och studierna kan vänta till i morgon då skulle det bli lite sämre väder. Det är stora avstånd så när jag gått en stund i stan blev ju jag lite hungrig och med tanke på rispetet igårkväll tänkte jag unna mig en riktig lunch (italiensk) sen behöver inte jag äta mer idag, skönt då slipper man det. Skulle det varit riktigt på riktigt så skulle jag ha ätit, anti pasti, primi, och secondo och helst dolce också. Jag nöjde mig med anti pasti och secondo, alltså förrätt och huvudrätt, hoppade över pastan och efterrätten. Jag beställde torta alla zucca di crema med parmaskinka och lite tillbehör. Visste att jag skulle få en pajbit av något slag, men kunde inte komma på vad zucca var, och tur var väl det för annars hade jag aldrig fåt äta denna underbara förrätt. En pumpapaj hade jag aldrig tagit, men så gott det var. Huvudrätten var också jättegod, typisk för detta området, fläskfilé med något så ovanligt som sås och en potatistimbal. Hit får jag gå fler gånger, den här gången satt jag där nere i la Locanda - värdshus, på övervåningen har de den "riktiga" restaurangen men jag tyckte det var jättetrevlig miljö och personal där jag satt


Kommentarer
Postat av: Therese Freijd

Rolig reflektion över bilden som såg ut som Ryssland.. du har HELT rätt! :)

2011-02-26 @ 18:21:16
URL: http://danstanten.blogg.se/alvabloggen/
Postat av: Danne

It´s OK! (bara så du vet)



Men du kan ju inte skriva att du klippt lugg utan att lägga ut en bild på det. Nu får du allt sälla dig framför spegeln och ta en 14-bild så vi får se :)

2011-02-26 @ 20:55:23
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Håkki

Understöder förra kommentaren. We want lugg! Ryssland vet jag föga om. Maten låter frestande. Ber du om recepten? ;-)

2011-02-26 @ 22:04:42
Postat av: Drutt

Marknaden i Riga tycker jag. Bortsett från bokbussen!?

Alltid trevligt med lite blommor, ska du inte "aktivera" ljusen också, alltid trevligt med ljus (och så några tofsar i lampan :-)).

2011-02-27 @ 08:33:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0