23/2 c´è il sole

Oj, oj vad svårt det är, tycker jag kan mindre nu än innan, men det är väl för att man inser hur lite man kunde. Pluggar som en galning, hatar prepositioner, alltså i, vid, till, åt, med, för osv. Det finns "bara" åtta att välja på som betyder ungefär samma sak, men skall användas vid olika tillfällen, sen skall man dessutom skriva ihop dem med en bestämd artikel ibland och det blir det ett helt nytt ord och där har jag 35 olika varianter att välja på. Fatta att jag undrar vad jag gjort, hur ska jag kunna lära mig? Det finns ett svagt mönster att följa och varje gång jag tror jag kommit på det så säger läraren "Nja, i just detta fallet är det inte så för att...". Jag kan inte göra mer än försöka och jag gör mitt bästa, sen får vi se hur långt det räcker.
Skickar med en bild på utsikten från mitt klassrumsfönster

Ja, det är blommor, pensèer där nere. Nu ska jag inte gnälla mer, jag vet att ni har skitväder och här skiner solen så jag ska inte klaga. Tycker verkligen att det är tråkigt att vintern aldrig ger sig och jag tycker synd om er. Vintern är ju inte min favoritårstid heller.

Den här bilden får ni med tanke på nästa ämne och att den är tagen utanför skolan, mitt klassrum är ovanför banken på 5:e våningen


Tänkte berätta lite om parkering i Italien. Det finns vita, blåa och gula sträck för parkeringsrutorna. Jag har ett litet knep för att minnas vad de står för.
Vitt - är fritt, gratis parkering
Blått - är flått, här betalar man
Gult - är fult, här får man inte stå (handikapprutor)
Det är väldigt vanligt att det är gratis även på de blå rutorna några timmar under eftermiddagen eftersom affärerna är stängda då. Affärerna har lite speciella öppettider mot hemma. De stänger ett par timmar på eftermiddagen och öppnar igen till kvällen. En dag i veckan har de bara öppet på förmiddagen, här är det torsdagar. Mataffärer och köpcentra har stängt måndag förmiddag. Restaurangerna har stängt en dag i veckan, de väljar själva vilken. Rörigt? Lite tycker nog jag också. Tillbaka till parkeringen. Skulle det vara fullt på markerade rutor, vilket det ofta är, eftersom som det finns väldigt mycket bilar, så ställer man sig där det finns plats. T ex inne på en parkeringsplats där det normalt är körfält och har platserna på sidan om sig går det bra att göra en radda med parkerade bilar i mitten. Det blir ju väldigt trångt för den som skall backa ut från sin markerade ruta men det brukar gå. Ett annat ställe är att ställa sig där det är vitmarkerat på gatorna, vita sträck dragna för att man inte skall köra där. Eftersom ingen skall köra där så kan man ju parkera där. Parkeringsböter verkar man bara få om man parkerar på en blå ruta och inte betalar. Det är inte alltid lätt att hitta automaterna, vilket vi missade en gång och fick en parkeringsbot hemskickad till Sverige 1 år efter händelsen. Hade de gjort sig sådant besvär var det lika bra att betala. 

Sista bilden är en annan sorts parkering av cyklar. Detta är utanför stationen, det finns "parkeringsvakter" där inne som sköter in och utlämning
   

Kommentarer
Postat av: Drutt

Parkera är skojigt...inte.

Problemet är ju också att det är olika hårt på olika ställen, i en del städer kan man definitivt stå vart man vill och i andra så får man böter, fast det värsta är nog som du säger att stå på blå ruta utan att betala!!!



Skaplig utsikt från skolfönstret,,,utan vidare kommentarer om den vita årstiden.



Puss, puss

2011-02-23 @ 19:40:00
Postat av: Danne

Om du koncentrerar dig mer på skolböckerna än på utsikten från fönstret ska du se att det nog går bra ;)



Själv är jag glad att jag både slipper köra och parkera där nere. Räckte gott och väl med att köra ut ur Oslo... Man ska inte fresta på nerverna i onödan ;)



Igår va det invigning av Skid VM här i Oslo. Va nere en sväng på byen och det va massor, massor, massor folk. Men vi lyckades nog se lite i alla fall... Se mer i bloggen min om du vill :)

2011-02-24 @ 08:21:49
URL: http://danielsanden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0