18/2 Fredagsmys

Jag bara måste dela med mig, här är så fruktansvärt trevligt och högljudt. Ja, ni har gissat rätt, fredag kväll och hon är ute och äter. Ikväll är jag dessutom jättefin, har min nystickade sjal på mig med matchande topp under och ett halsband och örhängen jag köpt här som också passar som passar in i färgskalan. Fy, vad fin jag är!


Den här restaurangen har Drutt varit med på, vi var här i början av äventyret medans han var kvar. Det var den gången vi åt pasta med musslor, ni har fått en bild på det.  Den här gången fick jag ett bord mitt i lokalen vid en pelare, perfekt utsikt av halva lokalen. Jag spanade in det här bordet förra gången jag var här, då satt det också en ensam människa här, en kille, och tänkte redan då stt det blir min plats nästa gång. Vid bordet framför mig sitter 4 par i 50+-åldern, damerna sitter för sig och herrarna vid andra delen av bordet. Vi brukar ju vara väldigt noga med varannan dam och herre i vårt gäng, så det så. Nu längtar jag efter er, gänget.

Nu kom det in en rosförsäljare från ännu ett annat land, typ Indien, han fattade att jag ensamma kvinnan inte tänkte köpa någon ros, så han log stort och sa: Va bene. Si, bene, svarade jag och småskrattde. Visst är det konstigt att det behövs så få ord för att ett samförstånd skall uppstå.

Tjoho, nu blev det pusskalas, en av herrarna vid bordet framför känner tydligen de som kom in nu. Va härligt att se denna glädje, det tar ju en stund att hälsa förståss, men jag har inte bråttom. Håll på ni.

Vid ett annat bord sitter en familj på 8 personer, 2 vuxna och resten barn.De låter och rör på sig, föräldrarna har liksom satt sig för sig själva i änden av bordet in mot väggen, de lever sitt eget liv lite vid sidan av. En av tjejerna, kan väl vara 13, utmärker sig mest, pratar högst, gestikulerar mest. Hon är lite mullig och söt, hon har dessutom en stor silvrig blomma i håret. Nu välte hon en stol också när hon var uppe och sprang, oj vad fnissigt det blev. Fy, vad härligt!

 Innan var jag feeder, nu är jag betraktare. Har jag stigit i graderna eller degraderat? 

Nu gick Don Juan, 60+, förbi mig, oj, oj, oj vilken blick, den var het! Han tyckte nog också att är fin ikväll, stilig om inte annat och oemotståndlig. Måste bara beskriva honom. Lång, axelbred,välbehållen kropp, kritvitt hår något böljande i en välkammad svag hockeyfrilla, han hade vit smal välansad mustasch och svarta ögonbryn. Varför blir inte de vita? Klädd i svarta byxor, svart polo och ljus linnekavaj. Rösten hade jag hört tidigare, hes raspig mörk röst, lät lite farlig. Han måste ju bara vara bossen. Allt kändes som parodi, men det var ju på riktigt. Jag besvarade blicken med att titta ner lite blygt och log lite svagt, tyckte liksom det passade in i parodin.

Undrar om de glömt min mat, jag har väntat enormt länge, räckte med att tänka, nu kom den. Ni anar inte vad som hände just nu, mitt i maten, strömmen gick, totalt mörkt utom min dator, jag fällde genast skärmen, vill ju inte vara den ende som syns. Nu blev det liv vid famljebordet.  13-åringen tände mobilen och viftade med den i luften och ljudnivån steg ännu mer. Det var inget långt strömavbrott men det roliga var att precis när ljuset kom satt folk och åt som om de inte hade märkt att det varit mörkt.

Nu har jag avslutat huvudrätten, oxfilé, mycket gott. Fattar inte att jag kan äta den så röd här men det är väl för att den är så mör. Jag beställde i och för sig grigliata men fick en porshini, svamp. När jag påpekade det för servitrisen, typ 55+, konstaterade hon att det var fel, men sa att den här är god. Va bene, sa jag, och den var god, så ingen skada skedd.  Hon är för söt med sin knut av blont låtsashår. Hade jag bar sett händerna, hade jag trott transvistit, men jag gillar henne, hon är en go människa. Jag beställde just en kaffe och limoncello, inget knussel här inte, flaskan på bordet, varsågod att ta för dig! Iskall limoncello i immigt glas, oj, oj,oj så gott. Hur var det, har jag sagt att jag trivs?! Nu gick ett bord på 2 pers, hon i kort, kort kjol och höga stövlar, han i kort skinnjacka och volangscarfs. Du ligger i lä Drutt med Ranelidscarfsen. 2 glas får räcka, annars skäms jag. Dax att betala. Det här stället är inte så fiiiint, utan man går fram till kassan, så, buona sera e grazie, ci vendiamo domani.

Ps, jag behövde inte betala för Limoncellon 


Kommentarer
Postat av: Drutt

Visst är det ett fantastiskt ställe. Men akta dig för "ägaren". "Restaurangägaren kommer...". Haha.

Låter ju så otroooligt gott det som du äter. Igår nöjde jag mig med lite köttfärsröra med champinjoner,majs och räkor. Inte så dumt det heller emellertid.

Ha det så bra så länge så hörs vi senare.

PS. Tyckte du inte att jag var fin i min "Ranelidare"????!!:-)

2011-02-19 @ 12:09:39
Postat av: Danne

Skit oxå... nu hann farsan före. Tänkte precis "restaurangägaren kommer..." ;)



Du ska se att sevitrisen alla gånger ÄR en transvestit... Alla är inte som carina Bladh (R.I.P)!

2011-02-19 @ 14:24:37
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Danne

HJÄLP!!!!!



Nu ska du få sätta dina italienskakunskaper på prov! kan du översätta det här till mig?



"Amici cari... Vi aspetto per trascorrere e farvi "trascorrere" un ' altra serata bella come quelle già passate .....forse anche di più :)

Ah dimenticavo,niente ve lo dirò Venerdì 25 febbraio.

Saluti Loris"



Det enda jag fattade va Saluti Loris ;)

2011-02-19 @ 14:29:09
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: eva

Typ så här Daniel. Kära vänner... Väntar att ni skall föflytta er och tillbringa ännu en trevlig kväll hur den nu förflyter... kanske också ännu mer. Glöm inte fredag 25 februari

2011-02-19 @ 15:22:37
Postat av: Danne

Öhh... och VAD får vi ut av det? Kan vi på ren svenska översätta det till



"Kom hit den 25 februari och ha en trevlig kväll"



Det är från Dal Mago förstår du ;)

2011-02-19 @ 16:25:15
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Drutt

Har du kontakt fortfarande med dem, vad kul.

Hade varit kul att komma dit igen och äta deras fantastiska mat.

2011-02-19 @ 19:46:36
Postat av: eva

Det stämmer, det är kontentan av det hela. Ja, det var väldigt trevligt ställe, kanske vi kan ta oss dit i sommar, längtar efter Marche, Senigallia och Morro

2011-02-20 @ 08:46:23
Postat av: Danne

Tycker ABSOLUT att vi ska ta oss dit i sommar... Jag säger bara BLÅBÄRSMOUSSE!!!



Kan inte påstå att vi prata men vi gratulerar varandra på födelsedagar och jag får information om händelser de har. Och det är MYCKET som händer där ;)

2011-02-20 @ 09:04:07
URL: http://danielsanden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0