18/2 Ännu en dag

Ja, inte är det lätt att komma på något att skriva varje dag, men det får väl bli om de små tingen som blir till min dag. Jag åt en Piadina till lunch igår. Piadina är en lokal rätt som är mycket populär i detta området, allt är lokalt i Italien, de är inte mycket för influenser utifrån. Det är bara 2% av de som går ut för att äta som väljer utländsk mat, det finns nästan bara italienska matställen, förutom i Milano som skiljer sig åt från övriga landet. Jag hittade ju en japansk här som ni vet, riktigt bra ställe, kan vara roligt att byta smak ibland.Tillbaks till Piadinan, det är ett platt runt bröd fyllt med något, till ex spenat, mozzarella och tomat, skinka, potatis eller nutella om vill ha något sött. Sen viker man det på mitten och steker det så det blir varmt. Riktigt gott faktiskt.
Passade på att ta en bild när det var folktomt inne på Piadina-stället för en sekund eller så.



Jag hittade äntligen Dantes grav (Dante - italiensk författare som skrev Commedia, han sägs också vara orsaken till att latinet fick ge vika för italienskan). Vi letade förra året när vi var här Drutt och jag, och nu gick jag bara rätt på den, så kan det va! Ni får väl en bild på den också, som bevis på att jag var där.


Och det här fanns innanför grinden ni ser till höger på gravbilden. Vet inte vad det var för ställe men får väl ta reda på det till en annan gång


Senare på eftermiddagen gick jag till en liten marknad dit bönderna kommer för att sälja sina produkter. Den är varje torsdag em. De passar nog på då för att affärerna har stängt varje torsdag em. Inte mataffärerna för de har stängt på måndag fm. Nog om det. Det var en trevlig liten marknad där man kunde köpa opastöriserad mjölk i  flaska som de fyller direkt från en liten tankbil. Jag köpte både mjölk och ost, måste ju prova. Det gjorde jag rätt i för det var jättegott, dit ska jag fler gånger. När jag skulle handla hörde kunden innan mig att jag var utlänning så hon hjälpte till på engelska, hade hon ju inte behövt men hon ville väl vara snäll och det var det ju. 

Kommentarer
Postat av: Sonen Andreas

Låter jättemysigt! Någon hemlängtan än då?

2011-02-18 @ 12:27:18
URL: http://crettin.bilddagboken.se
Postat av: eva

Nej du sonen, men jag längtar efter er, som vanligt vill jag att ni skall vara där jag är, då är jag som gladast

2011-02-18 @ 12:44:19
Postat av: Drutt

Så den fanns ändå. Vi trodde ju nästan att de bara hittade på.

Den opastöriserade mjölken kan du ju behålla själv men osten låter ju gott. Och det fanns ju annat oxo.

Man blir bara lite trött när man ser dina bilder... här är det 7 grader kallt, snålblåst och en massa snö på marken.

Du behöver inte längta hem. Puss.

2011-02-18 @ 17:46:17
Postat av: Danne

Hört talas om quesadillas??? ;)



FÖRLÅT om jag låter besserwissrig... men Dante skrev faktiskt DIVINA Commedia... Mycket viktigt!!! En komedi kan alla skriva men inte en guddomlig ;) Hade ju ett stort föredrag om Dante och hans sjudödssynder bla ;)



Längta in hem kära dig. Som fadern skriver.... Det är kallt, snö, blås, mörkt och tråkigt. Tänker ofta på mina arbetskollegor som sitter ute i timtals utan att röra sig nämnvärt... Brr!!!!! Men så är det VÄL påpälsade också. Du skulle skratta gott om du fick se dem ;)

2011-02-18 @ 18:23:40
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Håkki

Haha. Delar gärna på en flaska opastöriserad mjölk jag. Kanske lika gott som smultrondrycken i Nemi? Tror förresten Danne vill heta Dante nu också. :-)

2011-02-18 @ 18:47:12
Postat av: Danne

Danne har fått ett nytt namn... här i Norge kan man inte ha flera namn... för de blir det dubbelnamn. Det hade de hysteriskt kul åt på jobbet... Så nu mobbar de mig för Lars-Daniel! ;) Hade GÄRNA bytt det mot Dante!

2011-02-18 @ 18:53:53
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: eva

Va roligt det är att läsa era kommentarer, sitter här och skrattar, blir så glad av er.

2011-02-19 @ 11:53:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0