1/4 April, april din dumma sill...

Det skämtas här också men här sätter man en fisk på ryggen på folk. Ja, alltså en ritad fisk med en bit tejp på, man luras inte med något annat skämt än att den andre får gå med en fisk på ryggen. Detta är egentligen inte ett aprilskämt utan något man gör ett visst antal dagar innan påsk och på landet tänder man eldar för att göra slut på det gamla och välkomna nya tider. Påminner alltså om vårt aprilskämt och majbrasor på samma gång.

Fontana di trevi, ett favoritställe i Rom

Ja idag har det varit en ganska omtumlande dag. Lektionen började som vanligt, jag var själv igen eftersom den andra tjejen var sjuk (inte mig emot) och jag frågade Sabrina (läraren) hur det hade varit förra helgen. De åkte då till bergen för att titta på en skola åt hennes dotter på 13 år som har fått för sig att hon vill gå på ett bergsklättringsgymnasium. Familjen håller på lite med sådant och mycket skidåkning. Givetvis är detta ett svårt beslut för Sabrina att låta henne börja där men det är inte förrän om 1 1/2 år så de har lite tid att vänja sig vid tanken. Hon berättade att skolan verkade jättebra och jag frågade lite hur hon skulle bo osv. Jag kände att hontyckte det här var svårt jag stöttade henne så gott jag kunde. Då brast det för henne och hon grät, gissa om jag grät, vi grät ihop och hon kom och kramade mig och pussade på kinden och höll mina händer och var så fruktansvärt tacksam att jag brydde mig och förstod henne. Hon är en mycket sansad person så det var inget stort skådespel, bara djup samhörighet och förståelse. Detta skulle varit hemma det! 

Tivoli utanför Rom, ett av påvens sommarresidens. Kolla så fin fontänen är utanpå, mosaik.

När jag ändå är på ämnet gråt så kan jag berätta om ett tv-program jag såg igårkväll. Det går nästan varje kväll och det är ett program där en person kan vinna en massa pengar. Han skall välja olika paket som andra deltagare har och det gäller att välja bort de med låga summor och tillslut ha kvar ett paket med så mycket pengar i som möjligt. Vi hade något liknande hemma för några år sedan. Under programmets gång vår den tävlande en videohälsning från familjen och vänner, då brukar det bli fuktiga ögon på både damer och herrar, på mig med ibland. Men igår tog alla rekord. En av pakethållarna hade tydligen en speciell relation till den tävlande, tyvärr fattade jag aldrig riktigt eftersom jag inte såg från början. Den tävlande var en man i 65-årsåldern och den här pakethållaren var en man i 40-års åldern, de var inte släkt, så mycket vet jag. När videohälsningen kom var det väldigt känslosamt och den äldre mannen fällde en tår, men 40-åringen grät. Stor karl med hästsvans, såg rätt tuff ut men det hindrade inte att han hade ett överskott på känslor. Ibland undrar jag om det inte helt enkelt är så att de har mer känslor än vi nordbor, inte bara att de har lättare för att visa dem. De kan helt enkelt inte låta bli, det finns liksom inte plats för dem i kroppen, jag börjar tro att de känner starkare än vad vi gör. Jag skall egentligen inte säga vi, för jag är ju likadan, har ett överskott på känslor. Tänk om det är som Ranelid säger, att när inte kroppen räcker till tar skrattet och gråten vid. Tänk vilken enormt stor kropp jag skulle ha då, bättre att få ut det i form av skratt och gråt.

En ros utanför muséet vi var på nere vid Nemisjön

Imorgon tänkte jag åka till Ferrara, 1 timmes tågresa härifrån så fär vi se hur det är. Skall vara en vacker och romantisk stad, ungefär som det mesta här.

Bluetoothen funkar inte så det blir lite bilder från i somras från Italien 

Kommentarer
Postat av: Therese Freijd

En del finns det ju här hemma som är som italienarna.. du till exempel.. fast du är ju inte här just nu förstås. Du var ett oerhört stort stöd för mig på SmT, det vet du!!



Jag har varit på två anställningsintervjuer denna veckan. En på Ydre-Grinden i Rydsnäs (säljsupport) och en på Eksjö Kommun (administrativ samordnare).. Båda ska höra av sig nästa vecka, så det ser inte helt mörkt ut.



Det låter hur som helst helt underbart där nere hos dig!! Massa kramar!

2011-04-01 @ 17:42:57
URL: http://danstanten.blogg.se/alvabloggen/
Postat av: Drutt

Jo det där med känslor känner vi ju till :-)

Ska strax laga mig lite capoletti, men salvian i trädgården gick inte att använda, måste vänta på den nya så det fårbli smör och ost istället.

Däremot är timjanen fin, helt användbar...gott.

Farsan lyckades ju naturligtvis lura mig idag. Frågade om jag hade sett det de hade hängt upp på Bule. Hann ända ut till grinden innan han sa att det var ett skämt. Skulle ju inte förvånat mig om någon hade "förskönat" den fule, när nu ingen satt en raket i ändan på honom och skickat honom i omlopp. Bule alltså..inte farsan.

Ha det så bra så hörs vi.

Puss,puss

2011-04-01 @ 18:59:37
Postat av: Håkki

I Italien kan allt hända, med andra ord. I Ydre också tydligen... eller inte. Men nu sa du Ranelid högt. Det kommer du att få höra om. :o) Ha en super helg.

2011-04-01 @ 20:22:07
Postat av: Danne

Håkan har HELT rätt... Man säger inte Ranelid ostraffat... AKTA DIG!!!



Du kan ju trösta Sabina med att de alltid tervänder hem ;) Det vet du ju allt om... Jag "flyttade" ju också hemifrån när jag var 15 men inte har ni lyckats bli av med mig än... Inte ens när jag flyttar utomlands går ni säkra!



Klem

2011-04-02 @ 19:14:15
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Sonen Andreas

Du och Marie är ju likadana! Hon gråter om allt!

Tänkte mest skriva och säga att bilden på fontänen såg riktigt häftig ut.

Ser ut som den är 3D-skapad. Att den är skitstor och som en stad i någon fantasy-film.

Eller så är det bara jag som är speciell :)

2011-04-04 @ 11:39:03
URL: http://crettin.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0