12/4 Dyrt


En fin bild, utan anledning


Men här finns det en anledning. Blommorna växer direkt på stammen och de tjocka grenarna. Lite ovanligt, iaf för mig, kanske någon vet vad dt är?

Ja, så var det skoldagar igen. Jag har upptäckt att jag är som sämst på måndagar men idag gick det bättre igen. Den här helgen umgicks jag dessutom mycket med hyresvärden och då blir det ju bara engelska, lite dumt men samtidigt skönt att få prata på någon gång utan att tänka.
Idag fick jag för mig att jag skulle förklara för de andra i klassen och läraren hur vi firar midsommar och det gick rätt bra, ända tills jag kom till matjesill. Hur förklarar man det, och den smaken? jag har en burk från Ikea hemma så de skall få smaka.

Nu på eftermiddagen hade vi en hörförståelse övning och då slog det mig igen hur lätt vi feltolkar vad de säger om vi bara lyssnar till rösten och inte förstår vad de säger. Det är verkligen stor skillnad, jag tolkar ofta in ilska och irritation där det inte finns, för det låter så för mig. Nu när jag förstår orden så får det en annan inebörd för mig. Givetvis var jag tvungen att berätta detta i klassen och tog ett exempel från i lördags på Ikea. Vi väntade på hissen, när den kom och dörrarna öppnades stod det redan flera personer där med fulla vagnar och talade med hög och irriterad röst samtidigt som de tittade på oss. Genast tänker ju jag, förlåt, men jag har inte gjort något. Då uppfattar jag att de pratar om att dörren inte öppnar sig och plötsligt fick allt en annan innebörd. Det var så att dörren inte öppnade sig när den kom till första våningen. Det hade inte varit arga utan ville bara tala om att dörren inte öppnades och de var faktiskt inte sura ens. Så fel det kan bli. Men tänk att jag kunde få fram det här på italienska, fattar inte det själv, det blir ju inga långa vackra meningar ännu, men de förstod.

Jag inledde med dyrt och det är det här i Ravenna, framför allt i klädaffärerna. Här kommer ett par exempel.

Det hon har på sig kostar 6.400 kr. Topp, jacka på armen, kjol och sandaler. Kjolen kostar 1.300 kr och är av vanligt jerseytyg, skulle inte förvåna mig om det är gummiband i midjan. 


Här har vi då en fantastisk baddräkt för 3.000 kr, bikinin kostar bara 1.500 kr.Men det är ju bara hälften så mycket tyg också


Kommentarer
Postat av: Sonen Andreas

Hej hej!

Nu var det längesen jag skrev något här kände jag.

Det är lite mycjket med allt nytt man ska förstå så det blir inte mycket tid över för slösurfning.

Men det ser ju riktigt skönt ut där nere och allt är så fint, jag hoppas verkligen att jag och Marie kan komma ner innan det är för sent.

Fick förresten veta idag att jag fått ett lånelöfte på huslån så nu kan vi börja leta hus mer seriöst. Vi var och tittade på 4 hus i Tranås i lördags, men det var inga av dem som vi kände att vi ville bo i, och nu näst tänkte vi kolla på några hus i Boxholm/Mjölby som verkar intressanta. Lovar att skicka med lite bilder när vi hittar något av intresse. =)

Du får ha det så bra nu!

Puss och Kram

2011-04-12 @ 15:17:42
URL: http://crettin.bilddagboken.se
Postat av: Drutt

Var ju lite ovanligt med blommorna, men jag har ingen aning om vad det är.

Matjesill lät ju inte äckligt, det kanske man skulle ha nå'n dag nu när det blivit lite varmare.

Men i morgon åker jag ju till Danmark så det får väl vänta. Akta dig för de dyra affärerna...finns det inte myrorna :-). Puss-

2011-04-13 @ 06:49:35
Postat av: Danne

IKEA ÄGER!!!



Själv köpte jag ett par PRADA-jeans på loppis för 20:-... DET tycker jag är mer humant ;)



Med risk för att v erka som en nörd kan jag meddela att trädet är ett "Judasträd" eller som det så fint heter på latin Cercis siliquastrum... Så nu vet du/ni det!

2011-04-13 @ 09:02:09
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Drutt

Huga

2011-04-13 @ 17:42:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0